Migranten in Parijs: over Mondriaan, Picasso en Chagall

Tentoonstelling van 21 september tot en met 2 februari in het Stedelijk Museum in Amsterdam over Chagall, Picasso, Mondriaan en andere bekende en onbekende kunstenaar-migranten in Parijs in de jaren 1900 -1950. Een verhaal over anders zijn, dat wat ons onderling met elkaar verbindt en je weg vinden in een gepolariseerde samenleving en kunstwereld.

Marc Chagall, Pablo Picasso, Piet Mondriaan en andere bekende en onbekende kunstenaars trekken in de eerste helft van de vorige eeuw naar hét kunstcentrum van de wereld: Parijs. Zij moeten er hun weg vinden in een gepolariseerde samenleving, vol nationalisme, vreemdelingenhaat en antisemitisme. Dit is het verhaal van kunstenaars die moedige beslissingen nemen en in een vreemd land tot uitzonderlijk vernieuwend werk komen. De tentoonstelling is een uitgelezen kans om het werk van de grote moderne meesters in een ander licht te zien, én om nieuwe kunstenaars te ontdekken.

Chagall, Picasso, Mondriaan e.a.: Migranten in Parijs is gebaseerd op de rijke collectie van het Stedelijk Museum, en toont werk van meer dan 50 beeldend kunstenaars, fotografen en grafisch vormgevers. Bovendien zal voor het eerst in bijna 70 jaar de grote collectie Chagalls van het Stedelijk te zien zijn: 40 werken, waaronder acht iconische schilderijen, sommige speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd.


19/12/2019   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
21/11/2019   Cursus & Co; loc. Houten
12/11/2019   INTERNOS; loc. Hoorn


Nooit eerder pakte het museum uit met een expositie van alle werken uit de collectie: 22 schilderijen, 60 tekeningen en 300 prenten. Samen geven ze een weergaloos beeld van Rembrandt als mens, van wat hij om zich heen zag, wat hem fascineerde, hoe hij zijn verhalen vertelde, en hoe vernieuwend hij daarin was. Zijn zelfportretten, intieme tekeningen, zijn rake weergave van emoties en van alledaagse taferelen laten zien dat Rembrandt ook vandaag tot de allergrootste kunstenaars behoort.

19-12-2019   Groep: Ik wil naar Nederland
23-03-2019   Volksuniversiteit; loc. Utrecht

Vincent van Gogh was een gepassioneerd man. Zijn relaties waren vaak sterk en langdurig, maar hij wist met zijn uitgesproken karakter ook mensen van zich te vervreemden.

Aan de hand van schilderijen, tekeningen, brieven en documenten geeft Van Goghs intimi. Vrienden, familie, modellen een brede blik op de personen die een belangrijke rol speelden in zowel het leven als het werk van Vincent van Gogh.

De tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum breekt met de gangbare visie van de getormenteerde, eenzame kunstenaar.

15/12/2019   Helikon; loc. Utrecht
12/12/2019   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
06/11/2019   BESLOTEN; loc. Wychen
12/11/2019   Internos; loc. Hoorn
25/10/2019   Villa Pavia; loc. Zeist
22/10/2019   Cursus & Co; loc. Houten

Wie kent ze niet: de wereldberoemde waterlelies van Claude Monet (1840-1926)?
Maar wie heeft deze kleurexplosies op doek in werkelijkheid gezien en zich verloren in de spiegelingen, niet meer wetende waar water begint en lucht ophoudt?

In Nederland waren de laatste grote tentoonstellingen van Monet in 1986 in het Van Gogh Museum en in 1952 in het Gemeentemuseum. Een groot deel van zijn beroemde 'tuinen', die een belangrijke impact hadden op kunstenaars als Rothko en Pollock, is zelfs nog nooit in Nederland vertoond. Hoog tijd voor een groots eerbetoon in Gemeentemuseum Den Haag. In Monet. De tuinen worden maar liefst veertig internationale topstukken bijeengebracht. Het schilderij Blauweregen uit de eigen collectie van het Gemeentemuseum is het stralende middelpunt.

De expositie is te zien van 12 oktober 2019 tot en met 2 februari 2020.

05/03/2020   Het Gouverneurshuis; loc. Leerdam
29/11/2019   Helikon; loc. Utrecht
28/11/2019   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
27/11/2019   Toon Hermans Huis; loc. Tiel
07/11/2019   Cursus & Co; loc. Houten
07/11/2019   Stroomhuis Neerijen; loc. Neerijnen
02/11/2019   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
17/10/2019   Volksuniversiteit; loc. Gouda

De lezing gaat in op de ontwikkeling van de tuinen en de plaats die Gertrude Jekyll neemt in de geschiedenis van de tuin. Jekyll legde de basis voor de moderne tuinarchitectuur.

Zij liet zich inspireren door de schilder William Turner, The Arts and Crafts Movement en het Impressionisme. Zij zag de tuin als een palet met kleuren. Voor haar was het proces ook belangrijk.  

Zij ontwierp circa 400 ontwerpen in Europa en Amerika en schreef circa 1000 artikelen. U kunt inspiratie opdoen voor uw eigen tuin.


07/10/2020   Groei & Bloei; loc. Oosterbeek
10/02/2020   Groei & Bloei; loc. Bennekom
13/11/2019   Groei & Bloei; loc. Oestgeest
18/09/2018  Groei & Bloei; loc. Apeldoorn
16/03/2018   Stadspodium Go; loc. Leerdam

01/03/2017   DrieFlora; loc. Ommen
18/10/2016   Groei & Bloei; loc. Ommen

Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910)

Deze zomer en najaar staat het Drents Museum in het teken van de ongekende schoonheid en kwaliteit van de 19de-eeuwse Italiaanse schilderkunst. Van 2 juni tot en met 3 november 2019 komen voor de tentoonstelling Sprezzatura - Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) werken van kunstenaars als Antonio Mancini, Federico Zandomeneghi, Giovanni Segantini en Giacomo Favretto naar Assen. De schilderijen zijn voornamelijk afkomstig uit prominente Italiaanse museale collecties. Een groot deel is nog niet eerder vertoond.

De tentoonstelling Sprezzatura - Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) vormt het derde deel in de tentoonstellingenreeks 'Kunst rond 1900 in internationaal perspectief', waarin het Drents Museum Europese kunstenaarsgroepen uit de late negentiende, vroege twintigste eeuw presenteert.


10/10/2019   Cursus & Co; loc. Houten
05/10/2019  Volksuniversiteit; loc. Utrecht
03/10/2019   Stroomhuis Neerijene; loc. Neerijnen
03/10/2019   Helikon; loc. Utrecht
29/09/2019   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
24/09/2019    Dok Zuid; loc. Apeldoorn
12/07/2019   U3L; loc. Zwolle
11/07/2019   3UL; loc. Hengelo  

De Ontwikkeling van de Moderne Sculpture het begin van een nieuwe wereld.

Het Stroomhuis heeft vaker aandacht gegeven aan beeldhouwkunst, door lezingen te organiseren over Ossip Zadkine en Auguste Rodin. De tentoonstelling in het Kröller Müller Museum is nu de aanleiding om de bijzondere collectie van dit museum meer bekendheid te geven.

De expositie, nog tot 29 september te bewonderen, kan tevens gezien worden als een eerbetoon aan Bram Hammacher, directeur van het museum van 1948 tot 1963. Meteen na zijn aantreden kiest hij voor een nieuwe koers: hij wil de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst op internationaal niveau tonen. Hij slaagt erin een collectie bijeen te brengen die een volwaardige tegenhanger wordt van de schilderijencollectie van Helene Kröller Müller en bezorgt zo het museum een uniek profiel. Zo weet hij werk te verwerven van o.a. Auguste Rodin, Alexander Archipenko, Henry Moore en Ossip Zadkine.

De beeldentuin is zijn bekendste wapenfeit. Deze werd in 1961 geopend en vanaf dat moment is het museum één van de belangrijkste internationale musea voor moderne sculptuur.

In deze lezing gaan we in op het bijzondere verzamelbeleid van Hammacher, die door zijn aankoop van tevens niet-westerse beeldhouwkunst de ontwikkeling en de inspiratiebronnen van de moderne kunst laat zien.

(Stroomhuis Neerijnen: lezing met lunch)

12/09/2019   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijen

Vrouwelijke kunstenaars stonden vaak in de schaduw van hun man, broer of vader en mochten zich vaak niet aansluiten bij een organisatie op een enkele uitzondering na. Het werk was vaak ook minder waard dan die van een mannelijke kunstenaar. Hun werk kreeg minder aandacht. In deze lezing wordt een overzicht gegeven van een aantal vrouwelijke kunstenaars door de eeuwen heen.

We zien onder andere het werk van Catharina van Hemessen, Judith Leyster, Artemisia Gentileschi, Maria van Oosterwijck, Rachel Ruysch, Angelica Kaufmann, Frida Kahlo en anderen. 


11/09/2019   Soroptimisten; loc. West Betuwe

Van 9 februari tot en met 26 mei is in het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam een expositie te zien van het Bauhaus.

In 2019 is het 100 jaar geleden dat het Bauhaus werd opgericht, een vernieuwde kunst en ontwerpschool in Duitsland. Rotterdam was in de jaren tussen de twee wereldoorlogen door de stad waar het modernisme het meest prominent tot uitdrukking kwam in de architectuur en vormgeving. Aan de hand van kunstwerken en producten wordt de inspirerende relatie tussen Nederland en Bauhaus zichtbaar.


02/05/2019   Stroomhuis Neerijnen; Neerijnen

28/05/2019   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

expositie in het gemeentehuis te DEn Haag van 21 april 2018 t/m 28 oktober 2018

Tegen het einde van de 19e eeuw werden veel kunstenaars gedreven door het idee dat voor een nieuwe 20e eeuwse een nieuwe vormentaal nodig was. Ze wilden breken met de gewoonte om historische stijlen na te volgen en gingen op zoek naar een nieuwe eigentijdse stijl.

In de Nederlandse Art Nouveau die rond 1900 uit dit verlangen voortkwam zijn twee hoofdstromen te onderscheiden.
Een groep kunstenaars streefde naar een sierlijke, elegante vormgeving met rijke decoraties, gebaseerd op gestileerde vormen uit de natuur. Deze stroming had haar aanhangers in Delft en Den Haag.
De vertegenwoordigers van de andere stroming hielden van strakke vormgeving . Decoratie gebruikte zij om de constructie van een voorwerp te benadrukken. Deze constructieve stroming had haar aanhangers in Amsterdam. Wat al deze kunstenaars bond was de overtuiging dat goede vormgeving een belangrijke voorwaarde was voor een betere maatschappij : schoonheid was voor hun een levensnoodzaak.

Een nieuwe kunst voor een nieuwe en betere samenleving. Art Nouveau sprankelt van vernieuwingsdrift en idealisme, maar er wordt evengoed gezocht naar het authentieke. Het Gemeentemuseum zet de toegepaste kunsten uit het fin de siècle in een brede context. De tentoonstelling maakt de dynamiek van die tijd inzichtelijk.

17/04/2019   Soester Kring; loc. Soest
28/09/2018   Helikon; Utrecht
07/06/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht

(tentoonstelling van 1 februari 2019 - 19 mei 2019, Rembrandthuis Amsterdam.)

Met de expositie Rembrandts’ social network geeft het Rembrandthuis de aftrap van het Rembrandtjaar 2019, 350 jaar na zijn dood. De aandacht gaat uit naar zijn relaties en de rol die zij speelden in leven en werk. Rembrandt was geen eenzaam persoon, maar was een goed netwerker die zijn sociale netwerk actief en doelbewust inzette. Hij had familie en vrienden die hem hielpen, die zijn werken ( ver) kochten, die hem geld leenden en die hem artistiek uitdaagden.
De tentoonstelling is te zien van 1 februari tot en met 19 mei in het Rembrandthuis te Amsterdam.

16/04/2019   Dok Zuid; loc. Apeldoorn
16/03/2019   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
14/03/2019   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

tentoonstelling in het Noordbrabants Museum van 17-11-2018 t/m 07-04-2019

Jan Sluijters (1881-1957) is samen met Jeroen Bosch en Vincent van Gogh, een van de drie uit Brabant afkomstige kernkunstenaars waarover het Noordbrabants Museum regelmatig aandacht aan besteed. Deze grote najaar tentoonstelling  Jan Sluijters, de wilde jaren vertelt  hoe de kunstenaar als jongeman aan het begin van zijn carrière de tijd in Parijs doorbracht. Daar maakt hij kennis met de avantgarde kunst van die tijd. Vijftien jaar lang experimenteert hij met bijna alle nieuwe kunststromingen op zoek naar zijn eigen stijl.

De tentoonstelling toont werk van Jan Sluijters naast dat van de avantgardisten die hem in Parijs inspireerden, zoals Kees van Dongen, Georges Braque, en Henri Matisse en de modernisten als Piet Mondriaan en Leo Gestel, wiens werk hij op zijn beurt weer inspireerde. De lezing is een goede inleiding. Tijdens de lezing zal ook worden ingegaan op de ontwikkeling van Jan Sluijters voor zijn Parijse jaren. Zo krijgt u een goed beeld van leven en werk van jan Sluijters.

Naast schilderijen worden op de tentoonstelling ook tekeningen en documenten getoond. De expositie geeft een beeld van de wilde jaren van jan Sluijters, jaren waarin hij uitgroeide tot een van de grondleggers van de nieuwe Nederlandse schilderkunst

21/03/2019   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
15/02/2019   Stadspodium GO; loc. Leerdam
09/02/2019   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
07/02/2019   Cursus & Co; loc. Houten
05/02/2019   Dok Zuid; loc. Apeldoorn
01/02/2019   Helikon; loc. Utrecht
11/12/2018   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

Aad de Haas was een Nederlands beeldhouwer, graficus en kunstschilder. Hij studeerde aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten.

De Haas maakte het bombardement op Rotterdam mee. Zijn werk werd door de bezetter als ‘entartet’ bestempeld en hij belandde in de gevangenis. In 1944 wist hij met zijn vrouw Nel naar Zuid-Limburg te vluchten, waar hij zijn verdere leven zou verblijven.

De Haas' naam wordt vooral verbonden met het conflict om zijn muurschilderingen in de Sint Cunibertuskerk te Wahlwiller. Tegen deze kruiswegstaties, die hij in 1947 voltooide, groeide weerstand van kerkelijke zijde, en ze moesten uiteindelijk op last van het Bisdom Roermond verwijderd werden. In 1981 konden ze pas terugkeren. In 1996 bood bisschop Frans Wiertz namens de rooms-katholieke kerk excuses aan en werd De Haas postuum gerehabiliteerd.

In 1949 werd De Haas door de Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 gelauwerd met de Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet.

Het werk van De Haas is bijzonder. Hij ontwikkelde een eigen stijl die aanvankelijk meditatief en ontroerend is. Door zijn teleurstellingen in de kerk als instituut wordt het werk fel expressionistisch na de Wahlwiller affaire. Zijn werk is indrukwekkend.

Lisette heeft de kunstenaar gekend toen zij haar jeugd in Limburg doorbracht.


12/04/2017   La Verna; loc. Amsterdam
12/03/2019   HOVO; loc. Nijmegen

LEVEN EN WERK VAN BERTHE MORISOT (1841-1895)

Berthe Morisot was de eerste vrouw die zich aansloot bij de Impressionisten. Samen met haar zus Edma kreeg ze tekenlessen en bezocht ze regelmatig het Louvre.
Ze ontmoette de schilder Corot die haar stimuleerde naar Auvers sur Oise te gaan om er en plein te schilderen.
In 1864 deed ze mee aan de Salon. Ze leerde Edouard Manet kennen die een grote rol in haar leven zou spelen.

Hij had invloed op haar stijl en portretteerde haar diverse malen. Berthe trouwde met zijn broer Eugene. Hun huis in Parijs wordt een ware ontmoetingsplek voor verschillende schilders als Renoir, Monet, Pissaro en Caillebotte . Ze schilderde vooral vrouwen en kinderen zowel binnens- als buitenshuis.
 

08/03/2019   Helikon; loc. Utrecht

Van 11 oktober 2018 tot en met 16 februari 2019 organiseert Museum Beelden aan Zee in Scheveningen een bijzondere expositie over het werk van Zadkine.

Het kunstenaarschap van de grote meester wordt ontrafeld. Veel werken zijn uit particulier bezit en zodoende een primeur voor het publiek.

Ossip Zadkine ( 1890 -1967) was een poëtische, lyrisch ingestelde en zuiver ambachtelijke kunstenaar die werd geïnspireerd door de klassieke beeldhouwkunst. Hij was een expressionist , waarvan zijn indrukwekkende sculptuur De verwoeste stad ( 1953) het meest beroemde voorbeeld is. Zadkine onderhield een nauwe band met Nederland.

Hij leidde talrijke beeldhouwers op en was een geziene gast in de Nederlandse kunstscene. Met deze expositie eert het museum deze kunstenaar.

[Deze lezing wordt op de locatie Doorn (14-01-'19) afgewisseld met muziek van het Utrechts Saxofoon Kwartet]


21/02/2019   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
21/02/2019   Volksuniversiteit; loc. Gouda
16/02/2019   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
14/02/2019   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
13/02/2019   de Past Rotary Club; loc. Doorn

In het kader van de Boekenweek zal een lezing worden gegeven rondom het thema van tweestrijd.

Vanaf de Renaissance was er een grote strijd tussen de schilders van kleur en de schilders van de tekenkunst. Dat begon in de tijd van de grote meesters als Michelangelo en Titiaan. De schilders in Florence legden de nadruk op de tekenkunst namelijk het disegno en de schilders van Venetië vonden de kleur belangrijker.

De schilders van Florence hebben eeuwenlang de academische regels bepaald. De strijd gaat voort tot in de 19e eeuw, toen de Romantici tegenover de Neo Classicisten stonden. moderne kunst.

De Romantische schilder Delacroix riep viel discussie op. De Neo Classicistische schilder Ingres was fel tegen hem. Uiteindelijk wordt Delacroix in 1857 benoemd tot lid van de Académie des Beaux Arts” en hiermee behaalde hij een overwinning, nadat hij enkele keren werd afgewezen. Het was een belangrijke stap in de richting van de 


13/02/2019   Borculo; loc. Borculo
12/02/2019 Heartpool; loc. Hengelo
14/01/2019   Kunstkring Doorn; loc. Doorn
04/12/2018   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
15/11/2018   Cursus & Co; loc. Houten
15/11/2018   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
15/11/2018   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
11/11/2018   Helikon; loc. Utrecht
10/11/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
09/11/2018   Stadspodium GO; loc. Leerdam

Hals ontmoet Manet, John Singer Sargent en Vincent van Gogh
(tentoonstelling van 13 oktober 2018 - 10 februari 2019, Frans Hals Museum, Haarlem)

Frans Hals werd bewonderd, zelfs aanbeden door laat 19e eeuwse kunstenaars als Edouard Manet, Max Liebermann, Jonh Singer Sargent en Vincent van Gogh. Ze waren onder de indruk van zijn losse toets en ruwe schilderstijl, die impressionistisch overkwam. Wat de impact van Hals op deze moderne schilders was toont deze expositie, de eerste die gewijd is aan dit onderwerp.

Daarin worden schilderijen van Frans Hals geconfronteerd met de schilderkunstige reacties van evenzeer beroemde kunstenaars. Door werken van Frans Hals te plaatsen naast werken van  kunstenaars die door hem zijn geïnspireerd, wordt inzichtelijk hoe modern Frans Hals was in hun ogen.

Frans Hals,  c‘est un moderne.


17/01/2019   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
17/01/2019   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
22/11/2018   Volksuniversiteit; loc Culemborg
15/11/2018   Cursus & Co; loc. Houten
03/11/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht

Jan Toorop, Piet Mondriaan, Jacoba van Heemskerck

Aan de kust van Zeeland vind je brede stranden, fraaie duinen, schilderachtige dorpjes en het befaamde Zeeuwse licht. Niet voor niets kwamen kunstenaars als Piet Mondriaan, jan Toorop, Jacoba van Heemskerck, Ferdinand Hart Nibbrig aan het begin van de vorige eeuw op het Zeeuwse eiland Walcheren. Vooral de plaatsen Domburg, Veere, Westkapelle, Oostkapelle, Zoutelande waren geliefd. De kunstenaars probeerden hier de mystiek van de bomen, de torens, de kerken, duinen, strand , zee en de mensen te vangen.  Met hun luministische werken maken deze kunstenaars deel uit van de eerste Nederlandse kunstbeweging die raakte aan de moderne Franse kunst. Aan de hand van 60 werken neemt de lezing u mee op reis langs een schitterend stukje Nederland.

09/10/2018   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

Trier is de oudste stad van Duitsland. De keizer van het Romeinse Rijk gaf rond 16 voor Chr. opdracht Trier te bouwen. De plaats werd toen Augusta Treverorum genoemd en werd aan het eind van de 3e eeuw de hoofdstad van het westelijk Romeinse Rijk. Overblijfselen uit die tijd zijn o.a. de Porta Nigra, de bekende stadspoort, de Keizerlijke Thermen en het Amfitheater.
In de Middeleeuwen werd Trier in de 5e eeuw door de Franken veroverd. In 870 kwam de stad bij het Oost Frankisch Duitse Rijk. In 958 werd het bekende marktkruis geplaatst op wat nu de Hauptmarkt is. Dit werd het centrum van de middeleeuwse stad.

Trier is ook de geboortestad van Karl Marx. Deze beroemde Duitse denker kwam er in 1818 ter wereld. De zus van zijn Nederlandse moeder was getrouwd met de in Zaltbommel woonachtige tabakshandelaar Lion Philips. Hij werd een belangrijke geldschieter voor de jonge Marx. Toch was het niet enkel opportunisme dat Marx naar Bommel dreef ; ook na het overlijden van zijn moeder bleef hij contact houden met oom Lion.
In zijn tweehonderdste geboortejaar wordt er in de stad volop aandacht besteed aan het leven en werk van Marx. O.a. in het Rheinisches Landesmuseum is een uitgebreide expositie ingericht. Hier is een stadsgezicht van Zaltbommel te zien dat door het Stadskasteel in bruikleen is gegeven.

Het programma:
- De bus vertrekt om 7.45 uur vanuit Zaltbommel. Onderweg zal drs. Lisette le Blanc, conservator van het Stadskasteel, een lezing geven over Karl Marx en zijn band met de familie Philips en Zaltbommel.
- In Trier staat een rondleiding door de expositie in het Rheinisches Landesmuseum op het programma. Hierna bent U vrij om de nabijgelegen monumenten in het centrum van de stad te gaan bekijken en evt. op eigen kosten te lunchen.
- In Trier staat een rondleiding door de expositie in het Rheinisches Landesmuseum op het programma. Hierna bent U vrij om de nabijgelegen monumenten in het centrum van de stad te gaan bekijken en evt. op eigen kosten te lunchen.
Aan het einde van de middag wordt weer koers gezet naar Nederland. In het Limburgse Grathem wordt een diner geserveerd. Rond kwart voor 10 ´s avonds keert de bus terug in Zaltbommel.

woensdag 9 mei 2018     Jaarlijkse ledenvergadering
Lezing Nederlands grote rivieren– Drie Eeuwen strijd tegen overstromingen
De Grote Aak, Zaltbommel     Aanvang :19.30 uur

De loop van onze rivieren is grotendeels gevormd door onszelf. Driehonderd jaar geleden waren de rivieren breed en ondiep met zandbanken en platen. Wanneer rivieren bevroren ontstonden er regelmatig ijsdammen. Om de paar jaar braken de dijken. Om deze rivieren beter te controleren en overstromingen tegen te gaan, werd er flink ingegrepen in het landschap.
Vóór 1850 was de oplossing verspreiding van het rivierwater over het land. Na die tijd koos men voor normalisatie van de rivieren; er werden nieuwe uitgangen voor de rivieren gemaakt. Na de hoogwaters van 1993 en 1995 moest er ook worden ingegrepen. Dit werd het programma ‘Ruimte voor de Rivier’. Ook vandaag de dag gaat de strijd met het water nog voort. Kranten melden regelmatig over klimaatverandering en hoge rivierafvoeren. Maar hoe zeker is het dat de rivieren steeds meer water moeten afvoeren? En kunnen onze dijken echt niet hoger? Studie van het verleden kan ons veel leren over het heden.
Ton Burgers (Brielle, 1946) zal deze avond de lezing geven. Het verhaal dat hij u gaat vertellen is gebaseerd op het door hem geschreven boek: ‘Nederlands grote rivieren – Drie eeuwen strijd tegen overstromingen’, uitgegeven door uitgeverij Matrijs.

De lezing start na afloop van de jaarlijkse ledenvergadering om ongeveer 20.30 uur.

30/06/2018   Vertrek Parkeerplaats "De Beersteeg" te Zaltbommel

over de 'Muze van de Tachtigers'

Eind negentiende eeuw maakte Sara Swart (1861-1951) als een van de weinige vrouwen deel uit van de Beweging van Tachtig.

Door de schrijver Jan Engelsman werd zij ‘Muze der Tachtigers’ genoemd. Willem Kloos droeg een sonnet aan haar op. Zij was bevriend schilders als Hendrik Breitner (die een schitterend portret van haar schilder-de) en Isaac Israëls, de schrijvers Lodewijk van Deyssel en Herman Gorter en ook de componist Gustav Mahler behoorde tot haar vriendenkring. Rond 1889 kreeg zij in Parijs les van de Rodin. Daarna correspondeerde zij veelvuldig met de Franse beeldhouwer.

Sara de Swart, beeldhouwster en kunstverzamelaar, was in haar tijd een beroemdheid. Toch was ze al bijna een eeuw vergeten toen schrijver en kunsthistoricus Jaap Versteegh een keer met zijn bejaarde moeder over haar praatte, naar aanleiding van een verhaal dat hij over haar gelezen had. Zijn moeder antwoordde: „Die Sara de Swart, dat is een oudtante van je.”

Na het gesprek (Zijn moeder: „Er liggen nog wel brieven van haar in de kast aan grootvader Van Brakel, in een van die schoenendozen”) ging hij op onderzoek uit. Dat onderzoek heeft geleid tot een rigoureuze herontdekking en herwaardering van haar werk en een tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam en het boek Fatale Kunst. Het boek vertelt het verhaal van een vrouw die slachtoffer werd van haar liefde voor de kunst. Lisette le Blanc zal de tentoonstelling en het boek als uitgangspunt nemen van haar lezing.

20/06/2018   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
17/03/2018   Helikon; loc. Utrecht

Levensgrote portretten door grote meesters uit de kunstgeschiedenis van Granach tot Velazaquez en van Rembrandt tot Manet zijn tot en met 3 juni in het Rijksmuseum te zien.

Machtige vorsten, excentrieke aristocraten, en rijke burgers laten zich vereeuwigen op hun allermooist en in vol ornaat schilderen door de beste kunstenaars.
Ook ons echtpaar Marten en Oopjen is van de partij. Rembrandt maakte dit schilderij in 1634. Het was het enige stel dat Rembrandt ooit levensgroot, staand en ten voeten uit heeft geschilderd.
Ook is er een portret van Dr. Pozzi, een gynaecoloog en vrouwenversierder van John Singer Sargent.

Maak kennis met al deze mensen die geportretteerd zijn.

18/05/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
17/05/2018   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
12/04/2018   Cursus & Co; loc. Houten

Ivan Friedrich tot Turner.

Tot en met 6 mei is in het Groninger museum een expositie te zien over de Romantiek in het Noorden.
De expositie is het eerste nationale overzicht van landschapskunst uit de Romantiek uit het Noorden.

Dramatische landschappen met woeste zeeën, imposante bergen en vulkaanuitbarstingen wisselen elkaar af met stille maannachten en serene velden waar de eenzame passant tot rust komt.

Er zullen prachtige werken uit Nederland, Duistland, Scandinavië en Groot Brittannië te zien zijn.  De lezing is een mooie inleiding of als u er al geweest bent kunt u nagenieten.

17/03/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
27/10/2017   Cursus & Co; loc. Houten
27/10/2017   Stadspodium GO; loc. Leerdam

Het leven van een mysterieuze vrouw Mata Hari (1876 - 1917)

Mata Hari werd geboren als Margaretha Zelle in Leeuwarden. In het begin van de 20e eeuw werd ze een ware media hype in Parijs. Ze werd bekend vanwege haar exotische dansen en haar affaires met mannen in uniform. Ze werd daarom verdacht in de ogen van de geheime dienst in de eerste wereldoorlog en werd in 1917 gefusilleerd. Om haar te herdenken wordt een expositie georganiseerd in het Fries Museum te Leeuwarden van 14 oktober 2016 tot 1 april 2018.

Een officier is in mijn ogen een hoger wezen, een held steeds bereid tot het trotseren van allerlei gevaren en tot het beleven van avonturen.

Door haar huwelijk met kapitein Macleod kwam ze in hogere kringen. In 1897 trok ze met haar gezin naar Nederlands Indië waar ze de Indische cultuur bestudeerde en danslessen nam. Vanaf 1897 werd haar artiestennaam Mata Hari. In 1902 ging het gezin terug naar Nederland en na haar scheiding ging Mata Hari naar Parijs. Wie was deze Mata Hari over wie vele geruchten waren? We volgen haar avonturen .


15/03/2018   Cursus & Co; loc. Houten
20/02/2018   Renout Robbertz; loc. Apeldoorn
24/11/2017   Stadspodium GO; loc. Leerdam
23/11/2017   Cursus & Co; loc. Houten
23/11/2017   Stadspodium GO; Leerdam
14/11/2017   Volksuniversiteit Alphen a/d Rijn
11/11/2017   Helikon; loc. Utrecht
10/10/2017   Vrouwen van Badhoevedorp; loc. Badhoevedorp

De Hermitage organiseert van 7 oktober tot en met 28 mei 2018 een expositie over de Hollandse meesters.

Te zien zijn maar liefst 65 werken van 50 Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw, waaronder ook 6 topstukken van Rembrandt.

Na de aankoop door de Tsaren in de Republiek zijn de meeste doeken niet meer te zien geweest in Europa, zoals het werk van Joachim van Wtewael, Gerrit Dou, Frans Hals en nog vele anderen.

De expositie toont een groot overzicht van de Gouden Eeuw


12/04/2018   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
29/03/2018   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
22/03/2018   Cursus & Co; loc. Houten
15/03/2018   Helden Nieuw Blijenburg; loc. Utrecht
24/02/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
22/02/2018   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
13/02/2018   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
18/01/2018   Stroomhuis Neerijen; loc. Neerijnen
27/10/2017   Stadspodium GO; loc. Leerdam
27/10/2017   Cursus & Co; loc. Houten

CHARLOTTE SALOMON. LEVEN? of THEATER?   "Bewaar dit goed. Het is mijn leven".

Tot en met 25 maart toont het Joods Historisch Museum te Amsterdam een bijzondere expositie , gewijd aan het artistieke nalatenschap van de kunstenares Charlotte Salomon ( 1917-1943).

Zij vertrok in 1938 vanuit Berlijn naar Zuid Frankrijk om bij haar grootouders te wonen. In vele honderden gouaches herschiep Charlotte haar leven als een geschilderd theaterstuk nadat ze achter de waarheid kwam van haar familiegeschiedenis. Ze trok zich terug en begon aan een “waanzinnig project “ om te overleven.
Na de Tweede Wereldoorlog vonden haar vader en zijn vrouw het werk in Zuid Frankrijk en schonken het aan het Joods Historisch Museum. De afgelopen decennia reisden delen van het werk langs musea wereldwijd.

Charlotte Salomon werd in oktober 1943 in Auschwitz op 26 jarige leeftijd om het leven gebracht.

06/03/2018   HOVO Nijmegen; loc. Nijmegen

Amerikaans realisme (1945 - 2017)
lezing bij de tentoonstellingen in het Drents Museum en de Kunsthalle Emden

In het najaar openen het Drents Museum in Assen en de Kunsthalle Emden de grote internationale tentoonstelling The American Dream (19 nov. 2017-27 mei 2018). De dubbel-tentoonstelling – tegelijkertijd te zien in Assen en Emden – is een tweeluik over Amerikaans realisme van na de Tweede Wereldoorlog tot heden met ondermeer werken van Amerikaanse topkunstenaars als Edward Hopper, Roy Lichtenstein en Andy Warhol.

Het is de eerste keer dat zo’n groot overzicht van Amerikaans realisme in Europa te zien is.
In het Drents Museum zal vooral Amerikaanse kunst van 1945 tot 1965 te zien zijn, terwijl de Kunsthalle Emden zich richt op de kunst van 1965 tot heden. De beide musea werken samen met verschillende Amerikaanse musea en particuliere collecties die toonaangevende verzamelingen op het gebied van Amerikaans realisme hebben. Het geheel belooft een spectaculair overzicht te worden van het Amerikaans realisme van 1945 tot heden.

Lisette le Blanc zal de tentoonstellingen nader toelichten. Het zal blijken dat zich in Amerika na de Tweede Wereldoorlog naast de abstracte kunst een nieuwe vorm van realisme heeft ontwikkeld: een koele realistische blik op het dagelijks leven, ‘the American way of life’. Het zal ook blijken dat de kunste-naars die voor een realistische benadering kozen moesten opboksen tegen de indertijd als veel moderner opgevatte abstracte kunstenaars.



17/02/2018   Helikon; loc. Utrecht
10/02/2018   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
08/02/2018   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
23/01/2018   Stadspodium GO; loc. Leerdam
05/012018   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
14/12/2017   Cursus & Co; loc. Houten
12/12/2017   Heartpool; loc. Hengelo

Het van Gogh Museum toont van 13 oktober 2017 tot en met 7 januari 2018 een grote expositie over Nederlanders in Parijs.

Parijs oefende in de 19de eeuw een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op Nederlandse kunstenaars als George Hendrik Breitner, Kees van Dongen, Piet Mondriaan, en natuurlijk Vincent van Gogh.

In Nederlanders in Parijs (13 okt. 2017 t/m 7 jan. 2018) toont het Van Gogh Museum voor het eerst op grote schaal de onmiskenbare artistieke wisselwerking tussen de Nederlandse kunstenaars in Parijs en hun vakgenoten in de Franse hoofdstad, zoals Toulouse Lautrec, Claude Monet en Pablo Picasso.

Nederlandse kunstenaars hadden Parijs nodig om zich verder te ontwikkelen. Parijs was immers de stad van de avant garde kunst. Mondriaan had een tentoonstelling over het Cunbisme gezien in het Stedelijk Museum te Amsterdam en besloot naar Parijs te gaan om zich verder te ontwikkelen. Het atelier van Kees van Dongen werd beroemd vanwege zijn feesten , die bezocht werden door filmsterren, politici en modellen. Hij maakte in Parijs zijn beroemde society portretten. Het werk van van Gogh veranderde toen hij in Parijs arriveerde en dat gold ook voor Breitner, die in Parijs lessen volgde in het atelier van Cormon.

Frankrijkjaar
In 2017 is ‘Frankrijk’ het centrale thema van de tentoonstellingen en activiteiten in het Van Gogh Museum.


12/12/2017   Renout Robbertz; loc. Apeldoorn
07/12/2017   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
16/11/2017   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
16/11/2017   Cursus & Co; loc. Houten
09/11/2017   Volksuniversiteit; loc. Gouda
21/10/2017   Helikon; loc. Utrecht
14/10/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht

In het najaar wordt gestart met een  6de cyclus van vier andere culturele  vrouwen.

Sara de Swart ( 1861-1951)
Zij was een Nederlandse beeldhouwster die les kreeg van August Rodin. Schrijver Jan Engelman noemde haar de muze van de tachtigers.
Mata Hari ( 1876-1917)
het Fries Museum organiseert een grote tentoonstelling over haar leven, die te zien is van 14 oktober 2017 tot en met 2 april 2018
Elizabeth Adela Amstrong Forbes (1859 - 1912)
Zij is een Canadese kunstenares. Ze reisde veel. Haar werken sluiten aan bij het Realisme.
Alice Neel (1900 -1984)
een Amerikaanse kunstenares die vooral portretten schilderde of zoals ze zelf noemde “een verzamelaar van zielen”.


10/10 - 17/10 - 31/10 - 07/11/2017   Volksuniversiteit; loc. Naarden/Bussum
04/11 - 11/11 - 25/11 - 02/12/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht

ZUIDERBUREN
Portretten uit de Zuidelijke Nederlanden van 1400-1700

In de Zuidelijke Nederlanden zijn tussen 1400 en 1700 prachtige portretten geschilderd. Edellieden en rijke burgers lieten zich graag vereeuwigen door de beste Vlaamse kunstenaars van hun tijd. Deze portretten maken nog altijd grote indruk. Ze zijn vaak zo geraffineerd geschilderd door onze zuiderburen dat ze ook na al die eeuwen nog springlevend lijken.
In het najaar van 2017 vertelt het Mauritshuis het verhaal van de Vlaamse portretkunst aan de hand van een keuze uit de beste Vlaamse portretten van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (7 sept. 2017– 14 jan. 2018).
Er komen belangrijke werken van Rogier van der Weyden, Hans Memling, Pieter Pourbus, Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck. Al deze kunstenaars hebben hun modellen op hun eigen, fascinerende manier geportretteerd. Wanneer de bezoeker er oog in oog mee staat krijgt deze het gevoel dat de personen er werkelijk zò moeten hebben uitgezien. Deze portretten zullen hier voor het eerst samen worden gepresenteerd met aanvullingen uit de collectie van het Mauritshuis en het Rijksmuseum.
Bijzonder is dat bijna alle geportretteerden geïdentifi-ceerd kunnen worden. Zo leert de bezoeker niet alleen de kunstenaars kennen, maar ook de personen die zij hebben geportretteerd.

De tentoonstelling is alleen in het Mauritshuis te zien, en is een samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, dat tot 2019 gesloten is vanwege een ingrijpende renovatie. De lezing biedt het verhaal en de achtergronden van de tentoonstelling.

 
28/10/2017   Helikon; Utrecht
28/11/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
12/10/2017   Cursus & Co; loc. Houten
12/10/2017   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen

Niet alleen was de Renaissance een hergeboorte van de Klassieke Oudheid maar ging het ook om een nieuwe mentaliteit. Hoe ontstond de Renaissance? Hoe ontwikkelt zich de Renaissance?

De periode werd ingeluid door Giotto, tijdgenoot van Dante. We treden in de voetsporen van grote meesters als Masaccio, Ghirlandaio, Michelangelo, Rafael, Leonardo da Vinci en Titiaan. Zij kregen grote opdrachten van onder andere de Medici en de Paus. Kunst werd ingezet als politiek middel. Er zullen voorbeelden getoond worden van schilderijen, beeldhouwwerken en architectuur. We beperken ons tot de Renaissance in Italie.

Ook wordt ingegaan op het verschil tussen de Venetiaanse School en die van de Florentijnen.
U zult genieten van de schoonheid van grootse kunstwerken.

18/10/2017   De AAK; loc. Zaltbommel
19/07/2016   Zomerschool; loc. Woerden

Een cursus/lezing van 1 dag, gegeven door drs. Lisette le Blanc in samenwerking met
 Mr. drs. Caspar Becx ( jurist, musicoloog en saxofonist, www.utrechtssaxofoonkwartet.nl )

Het leven en werk van een eigenzinnige Joodse kunstenares Fré Cohen (1903-1943)

Kennis maken met muziek uit die tijd en het werk van een ( vergeten) kunstenares.
Genieten van het werk van Fré Cohen roept ook herinneringen op.

Ochtend:
Fré Cohen was een zeer bewuste en eigenzinnige vrouw die vooral bekend is geworden door haar ontwerpen van boekomslagen voor de voorloper van uitgeverij de Arbeiderspers. Ook was ze lid van de SDAP en en had ze contact met Koos Vorrink. Ze maakte illustraties voor de Arbeiders Jeugd Centrale.
Haar werk toont invloeden van Jugendstil, De Stijl en Amsterdamse School die ze uitwerkte tot een eigen persoonlijke stijl. Wilskracht en creativiteit waren belangrijke karaktereigenschappen.
In de oorlog heeft ze op diverse plekken ondergedoken gezeten. Uiteindelijk ontdekte de Duisters haar in 1943 in Borne en werd ze opgepakt.

Middag:
Muziek is als bloed dat kruipt waar het niet gaan kan. Zelfs op de meest lugubere plekken tijdens de 2e wereld oorlog werd muziek geschreven door componisten die door de Nazi’s waren afgevoerd.
Andere componisten mochten weliswaar als “vrij” mens doorgaan met hun werk, maar hun muziek mocht geen bedreiging vormen voor de eigen Duitse cultuur en identiteit. Sommigen pasten zich aan en anderen namen de vlucht en bleven componeren in de door hen gekozen stijl. Dat ging vaak onder moeilijke omstandigheden.

De lezing wordt muzikaal geïllustreerd met veel luister voorbeelden.


10/07/2017   HOVO; loc. Amersfoort

Kasteel het Nijenhuis ligt prachtig gelegen tissen de dorpen Heino en Wijhe. De geschiedenis van het huis begint in de Middeleeuwen.
Van 1958 woonde Dirk Hannema hier tot zijn dood in 1984. Hij had een grote collectie schilderijen en beelden die te zien zijn in het kasteel en de tuin.

Thans is het Nijenhuis onderdeel van De Fundatie te Zwolle. Hoe was de collectie van Hannema opgebouwd. En hoe werd het beleid voortgezet ? Dat gaan we bekijken in deze presentatie.


22-06-2017   Stichting KUBES; loc. Utrecht

De verzameling is tot stand gekomen dankzij een bijzondere vrouw Helene Kröller Müller ( 1869 – 1939) .

Ook liet zij een grote beeldentuin van beeldbepalende kunstenaars aanleggen .

Wat was de visie van mevrouw Kröller Müller?
Hoe kwam zij tot deze keuze ?
Welke schilderijen en beelden kocht zij.
En hoe ging het verder met het museum na haar dood.

15/06/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
08/06/2017   Stichting KUBES; loc. Utrecht

Het museum heeft een indrukwekkende collectie in een mooi gebouw.
Er zijn internationaal befaamde werken te zien van kunstenaars als Ferdinand Bol, Breitner, Armando, Marius Bauer, Fantin Latour en vele anderen.

Het Dordrechts Museum is een van de oudste musea in Nederland op een plek met een rijk historisch verleden.
U maakt kennis met de schilderkunst vanaf de Middeleeuwen tot nu.

Ook wordt ingegaan op de expositie van het werk van Aert Schouman,
wiens koninklijke behangsels weer een plek zullen krijgen in Huis ten Bosch.

19/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
08/06/2017   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

Een bijzondere lezing over een lange periode namelijk vanaf 1795 tot en met het begin van de twintigste eeuw.

Ontstaan in een tijdperk toen Napoleon de wereld wilde veroveren en op weg was naar Egypte. De expeditie mislukte en werd een wetenschappelijke ontdekkingsreis.

Kunstenaars trokken mee en legde allerlei fascinerende culturele aspecten vast. Men raakte geboeid door de Islam, de hasj, de woestijn, het land met zijn exotische aspecten. Dat alles werd vastgelegd in reisverslagen en schilderijen en tekeningen.


11/05/2017   Stichting KUBES; loc. Utrecht

In het kader van de Boekenweek zal een lezing worden gegeven rondom het thema van tweestrijd.

Vanaf de Renaissance was er een grote strijd tussen de schilders van kleur en de schilders van de tekenkunst. Dat begon in de tijd van de grote meesters als Michelangelo en Titiaan. De schilders in Florence legden de nadruk op de tekenkunst namelijk het disegno en de schilders van Venetië vonden de kleur belangrijker.

De schilders van Florence hebben eeuwenlang de academische regels bepaald. De strijd gaat voort tot in de 19e eeuw, toen de Romantici tegenover de Neo Classicisten stonden. moderne kunst.

De Romantische schilder Delacroix riep viel discussie op. De Neo Classicistische schilder Ingres was fel tegen hem. Uiteindelijk wordt Delacroix in 1857 benoemd tot lid van de Académie des Beaux Arts” en hiermee behaalde hij een overwinning, nadat hij enkele keren werd afgewezen. Het was een belangrijke stap in de richting van de 

10/05/2017   Stroomhuis Neerijen; loc. Neerijnen
16/03/2017   Cursus & Co; loc. Houten
11/03/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
09/03/2017  Volksuniversiteit; loc. Culemborg

De Kruiswegstaties van Jan Toorop in de Sint Bernulphuskerk te Oosterbeek

“Ik zit nu hier bij klein kacheltje heerlijk en rustig in dit oord te arbeiden aan mijn Kruiswegstatie; ’t vordert buitengewoon goed.”

Een bijzondere kruiswegstatie kunnen we zien in de Sint Bernulphuskerk te Oosterbeek , gemaakt door de veelzijdige kunstenaar Jan Toorop.

Toorop werd in 1858 geboren op Java en overleed in 1928 in Den Haag. Hij was schilder, tekenaar, etser, lithograaf en ontwierp tegeltableaux en glas in loodramen. Hij bezocht de academie voor beeldende kunst in Amsterdam en raakte er bevriend met Jan Veth en Antoon Derkinderen. In Amsterdam werd hij lid van st. Lucas, de kunstenaars-vereniging. Hij bezocht de academie in Brussel en in 1884 werd hij lid van de groep Les Vingt. Hij reisde naar Engeland en ontmoette er de schilder Whistler. In 1887 bezocht hij een expositie in Parijs. Hier werd het werk van Seurat tentoongesteld en dat maakte diepe indruk op hem. Toorop was de eerste kunstenaar in Nederland die de pointillistische techniek van Seurat toepaste.

In de jaren 90 paste hij diverse stijlen toe, onder andere het symbolisme. In 1905 ging hij over tot het katholieke geloof. In 1916 begon hij met de kruiswegstatie. Na 3 jaar werden ze ingewijd en zijn ze nog steeds te bewonderen in de kerk in Oosterbeek.


12/04/2017   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
20/10/2016   loc. Oosterbeek

Ed van der Elsken   (1925 - 1990)

Het Stedelijk Museum presenteert een groot respectief van de filmer en cineast Ed van der Elsken
van 4 februari tot en met 27 mei 2017.

Ed van der Elsken was een eigenzinnige en vernieuwende straatfotograaf en maker van documentaire films. Hij is een van de grootste fotografen in Nederland. Hij was uniek en ontwikkelde een directe stijl.
Hij woonde in de jaren 50 in Parijs. Zijn verblijf daar resulteerde in een fotoboek  een liefdesgeschiedenis in St. Germais des Pres,  een op zijn eigen leven geinspireerde fotoman over een groep jonge bohemiens die doelloos rondhangt in het naoorlogse Parijs. Na zijn Parijse jaren maakte hij een wereldreis en vestigde zich uiteindelijk in Edam. Zijn beroemdste fotoboeken die hij na Parijs maakte zijn Bagara  ( Centraal Afrika, 1958),Jazz ( 1959), Sweet Life ( 1966), Amsterdam ( 1979), Avonturen op het land ( 1980 ),en De ontdekking van Japan.(1988).

De expositie laat het maakproces zien en de werkwijze van deze bijzondere fotograaf.
De tentoonstelling zal daarna in Parijs te zien zijn en Madrid.

06/04/2017   Cursus & Co; loc. Houten
01/04/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
31/03/2017   Stadspodium GO; loc. Leerdam
30/03/2017   Dok Zuid; Loc. Apeldoorn
28/03/2017   Robbertz; loc. Oosterbeek

een cultuurhistorische verkenningstocht in woord en beeld.

De eerste bijeenkomst (09-03-Lisette le Blanc) gaat over het leven op een zeventiende eeuwse buitenplaats. In de zeventiende eeuw werden veel buitenplaatsen gesticht. Als voorbeeld wordt onder meer Paleis het Loo genomen en wordt een toelichting gegeven op de geschiedenis van huis en tuin.

De tweede bijeenkomst (16-03-Lisbeth Heerma)  zal gaan over hofdichten. De zeventiende eeuw was een bloeiperiode van gedichten die de schoonheid van de tuinen bezongen, “Koom wandel eens met mij” en zoals de bekende Hofwijck dat Constantijn Huygens in1651 schreef.

De derde bijeenkomst (23-03-Caspar Bexc)  gaat over de muziek uit die tijd.
Aanleiding van dit drieluik is tevens dat  Paleis het Loo van 8 januari 2018 tot en met medio 2021 dicht is voor publiek met uitzondering van de tuinen.

Het is een gevarieerd drieluik die door drie docenten wordt gegeven: drs. Lisette le Blanc (kunsthistorica), drs. Liesbeth Heerma van Voss ( neerlandica), en drs. Mr. Caspar Bexc ( musicoloog)

09/03/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht

Een reis door verschillende eeuwen met een overzicht van verschillende architectuurstijlen. We bekijken mooie voorbeelden uit de oudheid, de Middeleeuwen, Renaissance, Barok en het Classicisme.  

15/02/2017   Kring Kunst & Antiek Den Bosch & omg.; loc. Den Bosch

Peredvizhniki: Russisch realisme rond Repin   (1870 - 1900)

Het Drentsmuseum in Assen organiseert van 25 september 2016 tot en met 2 april 2017 een grote tentoonstelling rondom een groep kunstenaars die de Russische wereld aan het einde van de 19e eeuw op zijn kop zette.

In een roerige tijd met grote contrasten tussen rijk en arm kozen zij ervoor om het leven van de gewone mens te verheffen tot kunst. De kunstenaars verenigden zich in 1870 als reactie op de artistieke uitgangs-punten en productie van de Keiz erlijke Kunstacademie in Petersburg.

De kunstenaars streefden naar onafhankelijkheid. Ze noemden zich de Peredvizhniki, de zwervers. Er zullen zo’n 70 werken te zien zijn, waaronder het werk van Ilja Repin, Valentin Serov en Vladimir Makovsky .
 

11/02/2017   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
09/02/2017   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
07/02/2017   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn

Rodin   (1876 - 1917)

In het Groningermuseum wordt van 19 november 2016 tot en met 20 april 2017 een expositie georganiseerd over het leven en werk van Auguste Rodin ( 1840-1917) , een van de grootste en invloedrijkste beeldhouwer van de moderne tijd. Het zal de grootste expositie zijn die tot nu toe in Nederland te zien was.

In zijn werk gaat het niet alleen om de geidealiseerde vormen van het menselijk lichaam maar ook om het tonen van het maakproces. Daarom laat de expositie ook het werkproces zien .
Er zal aandacht geschonken worden aan onder andere het beeld van Balzac, de Denker en de Kus. De expositie is een unieke kans om het werk van deze beeldhouwer te volgen.

"De opbrengst van de lezing op 23 januari 2017  wordt in zijn geheel ter beschikking gesteld aan het Toon Hermans Huis."

10/02/2017   Stadspodium GO; loc. Leerdam
25/01/2017   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen
23/01/2017   Toon Hermanshuis; loc. Tiel
17/01/2017   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
03/12/2016   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
01/12/2016   Cursus & Co; loc. Houten
30/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg  

Impressies van het landschap

Tentoonstelling in het Van Gogh Museum van 21 oktober 2016 tot en met 29 januari 2017

Charles Francois Daubigny ( 1817 – 1878) speelde een voortrekkersrol in de ontwikkeling van de 19e eeuwse Franse landschapschilderkunst. Hij had grote invloed op zowel Van Gogh als op grote impressionistische schilders als Monet, Pissarro en Sisley.
Inzicht in het werk van Daubigny , zijn werkwijze en visie, leer je het werk van Van Gogh en de impressionisten beter begrijpen.
Daubigny kwam uit een schildersfamilie. Hij werd geboren in Parijs en maakte van dichtbij de moderne ontwikkelingen mee. Aanvankelijk kreeg hij les van zijn vader. Hij voelde zich al gauw aangetrokken tot de schilders van Barbizon zoals Millet en vestigde zich ook in Barbizon vanaf 1843. Met zijn boot trok hij de natuur in en maakte tochten op de Oise en de Seine. Ook zijn ontmoeting met Camille Corot was van groot belang. In de jaren zestig trok hij naar Engeland en toen hij terug kwam ontmoette hij Monet met wie hij naar Nederland ging. Terug in Frankrijk was hij diep onder de indruk van het werk van Cezanne. Daubigny vestigde zich in Auvers, waar ook Van Gogh ging wonen.

20/12/2016   Cursus & Co; loc. Houten
27/11/2016   Helicon; loc. Utrecht

Het mysterie van Hercules Segers   ( 1589/90 – 1633/38)

Segers behoort tot de meest intrigerende kunstenaars uit de Gouden Eeuw.
Hij werd in zijn eigen tijd hoog gewaardeerd. Rembrandt had maar liefst acht geschilderde werken van Segers.

Het Rijksmuseum bezit de grootste collectie van deze kunstenaar. Van 6 oktober 2016 tot en met 8 januari 2017 wordt een grote tentoonstelling georganiseerd rondom Segers in het Rijksmuseum

Het ‘moderne ‘ karakter van zijn kunst en de grote zeldzaamheid ervan heeft Segers onder kenners een bijna mythische status opgeleverd.

De expositie zal daarna in het Metropolitan Museum of Art in New York te zien zijn.

10/12/2016   Volkuniversiteit; loc. Houten
24/11/2016   Cursus & Co; loc. Houten
24/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
23/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen
22/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Goud

Lezing naar aanleiding van de expositie in het Gemeentemuseum Den Haag.


06/12/2016   Venlo's Museum; Venlo

De artistieke ontwikkeling van de Franse kunstenaar Emile Bernard (1868-1941) is goed te volgen: van de eerste oefeningen van de zeer jonge kunstenaar, via de spectaculaire vernieuwingen in Pont-Aven.

In het begin van zijn artistieke loopbaan had de pointilistische schilderswijze van Van Gogh grote invloed op het werk van Bernard. Beide schilders hadden ook grote belangstelling voor Japanse prenten.
In Aix-en-Provence werkte Bernard samen met Cézanne en ook hier valt een wederzijdse beïnvloeding op.

In 1888 was Bernard naar Pont-Aven gereisd. Samen met Gauguin legde hij in dit dorpje in Bretagne de basis voor de symbolistische schilderkunst. De mensen in Bretagne, hun authenticiteit en religiositeit, maar ook de ruige natuur van de streek inspireerden Bernard hier tot zijn belangrijkste schilderijen.

De schilders van de School van Pont-Aven wilden vastleggen wat in die tijd verloren dreigde te gaan. Tegenover het vooruitgangsdenken was in die tijd bij velen het gevoel opgekomen dat met die vooruitgang iets authentieks verloren dreigde te gaan, dat vooral te vinden was in het oude culturele stelsel. “Je krijgt het gevoel dat men alleen maar naar bronnen van inkomsten loopt te zoeken; de bron van de dromen droogt op” schreef de symbolistische dichter Gustave Kahn.

In de lezing leren we Bernard kennen als een zeer vooruitstrevend kunstenaar die de tijdgeest trotseerde en consequent zijn eigen weg ging. Hij was van grote betekenis voor de avant-gardeschilderkunst van het postimpressionisme tot het symbolisme, maar uiteindelijk ging hij over op een klassieke stijl. Zijn leven was vol van veranderingen, met als resultaat een even ontroerend als fascinerend oeuvre.

15/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
21/02/2016   Helikon; loc. Utrecht

Catharina de Grote (1729 - 1796)

De Hermitage toont het levensverhaal van Catharina de Grote, de langst regerende keizerin.

Haar naam was omgeven door mythes, vaak ook over haar intieme leven en de hofintriges. Zij werd als 14jarige Duitse prinses uitgehuwelijkt. Ze zette haar echtgenoot aan de kant en werd de grootste tsarina aller tijden. Ze was erg ambitieus, had een enorme passie voor kunst en correspondeerde met Diderot en Voltaire.
De expositie is te zien in de Hermitage van 18 juni 2016 tot en met 15 januari 2017.

**Lezing in Doorn is een concertlezing. Deze lezing wordt afgewisseld met muziek van Saskia Coolen - blokfluitiste & Erick Beijer - Viola da Gamba.

12/11/2016   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
07/10/2016   Stadspodium GO; loc. Leerdam
06/10/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen
05/10/2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
04/10/2016   St. Maartenskerk: loc. Doorn
01/10/2016   Kunstzin; Venlo
01/10/2016   Cursus & Co; loc. Houten

Leven en Werk van Jeroen Bosch (ca. 1450 - 1516)

Jeroen Bosch was een van de meest creatieve kunstenaars die Nederland ooit heeft voortgebracht, een visionair genie. Werkend in de periode rond 1500, de overgang tussen Middeleeuwen en Renaissance, verbeeldde hij op unieke wijze de relatie tussen de mens, zijn omgeving en zijn schepper. Kenmerkend voor zijn werk zijn de duivels, monsters en nachtmerries. Het gaat om verleiding, zonde en rekenschap.

In 2016 wordt de vijfhonderdste sterfdag van Jeroen Bosch herdacht
en komt het werk van Jeroen Bosch tijdelijk terug in Den Bosch, zijn vaderstad.
Er is een tentoonstelling van 13 februari tot en met 8 mei 2016 in het Noordbrabants Museum.

12/10/2016   Berg & Leesderkwartier; loc. Amersfoort
17/03/2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
17/03/2016   Cursus & Co; loc. Houten
16/03/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen
05/03/2016   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
22/01/2016   Stadspodium GO; loc. Leerdam

collectie & tentoonstelling

Museum MORE heeft de grootste collectie Nederlands Modern Realisme.
Nationaal cultureel erfgoed
MORE is het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme. Hier is de collectie van Hans Melchers ondergebracht. Deze verzameling bevat werk van toonaangevende Nederlandse modern realistische kunstenaars van de afgelopen 100 jaar.
MORE heeft topwerken van modern-realistische aartsvaders (-en moeders) Carel Willink, Jan Mankes, Pyke Koch, Dick Ket, Raoul Hynckes, Wim Schuhmacher en Charley Toorop. De collectie bevat ook naoorlogs realistisch werk en wordt nog altijd uitgebreid met nieuwe verwervingen. Invloedrijke kunstenaars zoals Jan Beutener, Co Westerik en Barend Blankert zijn vertegenwoordigd, evenals gezichtsbepalers uit de hedendaagse figuratieve kunst onder wie Philip Akkerman, Erwin Olaf en Annemarie Busschers.

Tentoonstelling eigen collectie

Museum MORE toont voortdurend een selectie van meer dan 100 werken uit de eigen collectie van Nederlandse realisten van de afgelopen 100 jaar. Van Jan Mankes, Charley Toorop, Pyke Koch tot Carel Willink. Veel van deze kunstenaars bouwen voort op een traditie van zorgvuldige ambachtelijkheid en technische perfectie, maar elk van hen doet dat op een geheel eigen manier. Ieder creëert een eigen werkelijkheid, soms zelfs een werkelijkheid die niet van deze wereld lijkt.

28/09/2016   Zomerschool: loc.Woerden

 De zijderoute: we maken kennis met de oude handelsroute
en de ontmoetingen van west en oost .
Tijdens de lezing beluiteren we ook verschillende fragmenten van muziek van diverse culturen.

08/09/2016  KUBES; loc. Utrecht

Hoogtepunten van het Catherijneconvent Utrecht

Het Catharijneconvent heeft ene schitterende collectie vanaf de Vroege Middeleeuwen tot en met de twintigste eeuw.
We behandelen diverse objecten en schilderijen met hun eigen verhalen uit diverse perioden .
Ook staan we stil bij de geschiedenis van het ontstaan van dit museum.
 

09/06/2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

Georgia O’Keeffe was een Amerikaanse kunstenares wier werk een baanbrekende positie innam.
Terugkerende onderwerpen zijn bloemen en landschappen. Zij was gehuwd met de fotograaf Stieglietz. Zij laat details zien van de bloemen - close ups - en dat maakt haar werk ook bijzonder en uniek.

Zij was een van de eerste kunstenaars in Amerika die abstraherend werkte. De laatste decennia van haar leven leefde ze in haar geliefde New Mexico.

Deze lezing bied een uitstekende voorbereiding op en inspiratie voor de workshop schilderen die in de middag aansluitend gegeven wordt door Inge Meuleman.

09-05-2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg

Constantin Brancusi (1876 - 1957)
“In de kunst is eenvoud geen doel,
maar men komt door het benaderen van de ware betekenis van de dingen tot eenvoud.”

Bovenstaand uitspraak is van de Roemeense beeldhouwer Constantin Brancusi (1876-1957). Het typeert duidelijk de stijl die hij zijn leven hele zal blijven aanhouden. Hij probeerde alle overtollige elementen te elimineren.
Het beroemdste werk van Brancusi dat in Nederland te zien is, is Het begin van de wereld: een bronzen sculptuur in de vorm van een ei. Volgens de kunstenaar stelt deze vorm de volmaakte schoonheid voor. Zowel in ruimtelijke als in overdrachtelijke zin, omdat al het leven uit een ei(cel) voortkomt.

Brancusi is geboren in een boerendorpje in de Karpaten. Vanuit Roemenie trok hij op 28 jarige leeftijd naar Parijs, toen het kunstencentrum van de wereld. Hij ontmoette er Rodin en een maand verbleef hij in diens atelier. Net als Rodin maakte ook Brancusi een beeld van Le baiser (De kus), maar op zijn geheel eigen wijze. In dit beeldhouwwerk komt het streven naar minimalisme duidelijk tot uiting. Hij bracht de twee kussende mensen terug tot de meest rudimentaire vormen van een kussend paar.
Vanuit Parijs bezocht hij verschillende keren New York, waar hij veel succes had. In 1926 vond een grote overzichtstentoonstelling van Brancusi plaats in New York. De Amerikaanse douane zag geen kunstwerk in het tot in zijn puur abstracte essentie teruggebrachte bronzen beeld van een vogel (L’oiseau d'or, 1919) en beschuldigde hem van metaalsmokkel.

Brancusi streefde naar eenvoud. Hij had aandacht voor Afrikaanse sculptuur, de natuur en ook de Roemeense boerencultuur. Tijdens de lezing zal het levensverhaal van Brancusi worden gevolgd aan de hand van zijn werk en zijn inspiratiebronnen. 

20/04/2016   Stroomhuis Neerijnen; loc. Neerijnen

In 2016 is het 500 jaar geleden dat de bijzondere kunstenaar Jeroen Bosch overleed.

Ter gelegenheid hiervan organiseert het Noord Brabants Museum een tentoonstelling aan deze kunstenaar in de periode van 12 februari tot en met 18 mei 2016

Den Bosch is de stad waar Jeroen Bosch woonde en werkte. We bekijken zijn werk , de periode van de overgang van Middeleeuwen naar de Renaissance, hoe werd hij geinspireerd en hoe verbeeldde hij de relatie tussen de mens en zijn omgeving.

26/04/2016   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Vanaf 1 maart is in het Stedelijk Museum te Amsterdam een expositie te zien over de Amsterdamse Schoo
Er zal werk te zien zijn van onder andere Hildo Krop, Piet Kramer en Michel de Klerk.

De Amsterdamse School ( 1910-1930) is een expressieve stroming in de Nederlandse architectuur. Er was een rijkdom aan vormen. De stijl kwam volledig tot bloei in de jaren twintig. . Het betreft niet alleen architectuur maar ook meubels en andere interieuronderdelen.

In zekere zin is de Amsterdamse School een reactie op het werk van Berlage. Michel de Klerk bekritiseerde het werk van Berlage. Hij begon rond 1910 met een nieuwe bouwstijl. Kenmerkend is het bouwen in baksteen en het aanbrengen van versieringen in de gevels. Ook werd aandacht besteed aan scholen en sociale woningbouw.

Een belangrijke rol binnen de Amsterdamse School speelde het maandblad Wendingen. Wendingen was niet alleen een architectuurblad maar besteedde ook aandacht aan andere disciplines.

In de lezing zal ook aandacht zijn voor de Amsterdamse School in Utrecht. We denken aan het schoolgebouw in de Frans Halsstraat, vlakbij de cursuslocatie van Helikon in Utrecht. Andere belangrijke voorbeelden van de Amsterdamse School in Utrecht zijn: het vroegere postkantoor aan het Neude, het oude politiebureau bij de Tolsteegbrug nu het Louis Hartloopercomplex.

 

03/04/2016   Helikon; loc. Utrecht
22/03/2016   Volksuniversiteit; loc. Alphen a/d Rijn
12/03/2016   Volksuniversiteit; loc. Utrecht
10/12/2016   Volksuniversiteit; loc. Culemborg
07/03/2016   Volksuniversitet; loc. Geldermalsen.

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Spaanse meesters uit de Hermitage
Tentoonstelling van 28 november 2015 t/m 29 mei 2016 in de Hermitage te Amsterdam

De tentoonstelling toont de wereld van El Greco, Ribera en Zurbaran, Velazquez, Murillo en Goya. Een breed overzicht van Spaanse kunst, die ook nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse collecties. De late zeventiende en de achttiende eeuw gelden als de Goude Eeuw van de Spaanse kunst. Filips II gaf in 1563 opdracht tot de bouw van het enorme complex El Escorial, nabij Madrid. Het enorme complex werd gedecoreerd door grote Spaanse en Italiaanse meesters. Spanje noemde zichzelf het Rijk waar de zon nooit onder gaat.
 

01/02/2016   Volksuniversiteit; loc. Geldermalsen

Elysium Cultuurproducten


drs. Lisette le Blanc
Goeree 134
3524 ZZ Utrecht

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gertrude_Jekyll#/media/Bestand:Gertrude_Jekyll_portrait.jpg