CURSUS ARCHIEF

Hier vindt u de cursussen die afgelopen jaren zijn gegeven.
! Op dit moment zijn wij de pagina nog aan het invullen,
wij hopen u zo spoedig mogelijk weer volledig online te zijn!

CURSUS ARCHIEF 2013

Vorig jaar is gestart met een cursus over het werk van vier bijzondere vrouwen. In deze cursus bekijken we het werk van vier andere bijzondere kunstenaars.

Berthe Morisot (1841-1895).
Zij was de eerste vrouw die zich aansloot bij de groep van Impressionisten.
Zij leerde daar de kunstenaar Edouard Manet kennen en trouwde met diens broer.
Hun huis in Parijs werd een ware ontmoetingsplek van schilders en schrijvers uit die tijd.

Paula Modersohn Becker (1876-1907).
Paula Becker wordt beschouwd als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het vroege Expressionisme.
Haar eerste tekenlessen kreeg ze van haar tante. Later volgde ze een opleiding in Berlijn.
In 1897 bracht ze de zomer door in Worpswede bij Bremen en ontmoette de kunstenaar Otto Modersohn met wie zij trouwde.
Worspwede ontwikkelt zich langzamer-hand als een kunstenaarskolonie.

Els Berg ( 1877-1955).
Zij was een Joodse kunstenares, die tot de Bergense School behoorde.
Haar opleiding volgde ze in Berlijn en Parijs. Het Cubisme en het Luminisme waren belangrijke inspiratiebronnen.
Ook is haar werk expressionistisch.

Charley Toorop (1891-1955).
Zij maakte deel uit van de kunstenaarsgroep Het Signaal, die een diepe beleving van de werkelijkheid voorstond door kleur en lijnen zwaarder aan te zetten. Ook speelde ze een belangrijke rol in de Bergense School en was ze bevriend met Bart van der Leck en Mondriaan.
In 1952 ontving ze de Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet.


09-11-2013 t/m 30-11-2013 : Volksuniversiteit Utrecht.

Het jaar 1513 was een jaar dat alles samenviel. 
Het was het jaar dat de drie grootheden Rafael, Michelangelo en Leonardo in een dezelfde stad werkten, Rome.

1513 beleefde de Hoog Renaissance haar hoogtepunt.
Wat gebeurde er allemaal dat jaar en welke sporen lieten de kunstwerken na?

De cyclus van twee lezingen bestaat uit een kunsthistorisch gedeelte en een gedeelte over muziek uit die tijd.
 De tweede lezing wordt gegeven door mr.drs. Caspar Becx

29-10-2013 & 05-11-2013: Volksuniversiteit Utrecht

Toen de nazi's aan de macht kwamen, bonden zij vrijwel direct de strijd aan tegen het Expressionisme.
In 1937 werd de tentoonstelling Entartete Kunst georganiseerd. Deze expositie moest duidelijk maken hoe gruwelijk de cultuur de laatste jaren ontaard was. Deze expositie was een groot succes. In 1938 kwam er een nieuwe wet in Duitsland, die het in beslag nemen van entartete (ontaarde) kunst regelde zonder dat de bezitter of de kunstenaar een vergoeding kreeg. In 1939 werden in Berlijn meer dan 4000 kunstwerken in het openbaar verbrand.

Wie waren de kunstenaars?
Welke onderwerpen beeldden zij uit?
Welke inspiratiebronnen waren er?

We bekijken niet allen het werk van deze Duitse kunstenaars zoals Kirchner, Nolde en Kandinsky, maar er wordt ook aandacht besteed aan de Fauvisten zoals Matisse en de Vlaamse en Nederlandse kunstenaars. Kunstenaars als Constant Permeke, Gustaaf en Hendrik de Smet en Herman Kruyder laten zich leiden door hun liefde voor het landleven en het leven van eenvoudige burgers. Zij geven dat op expressieve wijze en met ingetogen kleuren weer.

Andere kunstenaars zoals Jacoba van Heemskerck, Kees van Dongen en Jan Sluyters lieten zich inspireren door het fauvisme in Parijs.
Veel werken van de Expressionisten in Nederland werden door de nazi's eveneens als entartet beschouwd. Na de Tweede Wereldoorlog onstond er een plotselinge verzamelwoede van Entartete Kunst.

Tijdens deze cursus bekijken we ook het tentoonstellingsbeleid ten aanzien van het Expressionisme in de Nederlandse musea. Er waren bewonderaars en tegenstanders.

In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

Het begin van het Expressionisme, inspiratiebronnen die van belang zijn geweest voor de Expressionisten.
- De ontwikkelingen van het Expressionisme in Duitsland.
- Het Expressionisme in Frankrijk en Oostenrijk
- Het Expressionisme in België.
- Het Expressionisme in Nederland.
- Ontaarde kunst en de waardering na de Tweede Wereldoorlog.

Bij elke les neemt Lisette literatuur mee ter inzage
Een goed handboek over verzamelingen van Duitse kunst in Nederlandse colleties is:
Gregor Lanfeld; Duitse Kunst in Nederland 1919-1964; ISBN:90-400-8998-1


25-10-2013 t/m 29-11-2013 : HOVO Overijssel

Het jaar 1913 is een bijzonder cultuurhistorisch jaar.

Het zijn roerige tijden met de Eerste Wereldoorlog op de achtergrond.
Schilders, choreografen, schrijvers en componisten zijn volop aan het experimenteren.

Het modernisme bloeit volop.
Diverse kunstuitingen zullen aan bod komen.

De cyclus van twee lezingen bestaat uit een kunsthistorisch gedeelte en een gedeelte over muziek uit die tijd.
 De tweede lezing wordt gegeven door mr.drs. Caspar Becx


19-11-2013 & 26-11-2013

Art Nouveau komt niet uit het niets. De beweging van de vernieuwing aan het einde van de negentiende eeuw kwam voort uit het verzet tegen de fabrieksmatige productie. Net als bij de Industriële Revolutie was Engeland ook de bakermat van het verzet dat daar tegen rees.

Vooral de denkbeelden van William Morris maakten veel indruk. Hij legde een relatie tussen kunst en maatschappelijke ontwikkelingen en zag de kunst van de Middeleeuwen als het grote ideaal. Ook de stedenbouwkunstige ontwikkelingen in de tweede helft van de negentiende eeuw vormden een grote inspiratiebron

De cursus gaat in op het ontstaan en de ontwikkeling van de Art Nouveau en de belangrijkste uitingen ervan hier en elders in Europa . Ook gaan we in op de invloed van Japan. Beeldhouwers, juweliers, architecten, typografen en kunstenaars waren op zoek naar nieuwe wegen. Zo vormde zich een ware gemeenschapskunst.

Eén avond wordt besteedt aan de muziek uit die tijd door mr.drs.Caspar Becx.


10-10-2013 t/m 07-11-2013 : Volksuniversiteit Utrecht

Musea bezoeken kerken bezichtigen of gewoon door oude straatjes en stadscentra lopen in eigen land en op vakantie?

Dan is deze cursus echt iets voor u!

Tijdens zes bijeenkomsten maakt u kennis met de schoonheid van kunst vanaf de Oudheid tot en met de twintigste eeuw. Aan de hand van beeldmateriaal en de bijbehorende historische verhalen leert u verschillende stijlen herkennen.


16-05-2013 t/m 27-06-2013 : Cursus & Co;  Houten

Het Groninger Museum presenteerde vanaf
9 december 2012 de expositie Nordic Art 1880-1920.

De tentoonstelling is een ode aan de volkeren en cultuur in Scandinavië en biedt een overzicht van 19e en 20e eeuwse Noord Europese kunst . De prachtige landschappen, portretten, taferelen uit het dagelijkse plattelandsleven tonen zowel overeenkomsten als verschillen tussen de Scandinavische landen. In de tentoonstelling staat de periode centraal waarin stromingen als het realisme, het symbolisme en het opkomende modernisme naast elkaar voorkwamen. De expositie is tot en met 5 mei te zien.

09-03-2013 t/m 23-03-2013: Volksuniversiteit Utrecht
08-04-2013 t/m 15-04-2013: Volksuniversiteit Culemborg; locatie Geldermalsen  

Introductie
Na de Tweede Wereldoorlog was Parijs een belangrijk centrum van het culturele en artistieke leven. De kunst bloeide volop in de jaren vijftig. Men treft elkaar in ateliers, galeries en in de cafe’s. Parijs had een enorme aantrekkingskracht en werd beschouwd als een vrije stad met volop mogelijkheden. Men kiest voor surrealisme, lyrische abstractie, informele kunst, brute kunst en geometrische kunst.

In vijf colleges wordt toegelicht hoe deze verschillende kunstvormen tot stand kwamen.

1. Artistieke ontwikkelingen in parijs voor de Tweede Wereldoorlog.
Ook in die periode was Parijs een internationaal centrum en trokken kunstenaars uit andere Europese landen en Rusland naar deze metropool. Er heerste een vrije geest. Hoe kwam het modernisme tot stand? Waarom trokken mensen als Mondriaan, Kandisnsky, Chagall en Modigliani naar deze metropool?

2. Culturele leven in Parijs tijdens bezetting.
Op de Salon d’Automne van 1941 waren er 2.447 kunstwerken te zien. In 1943 vond een kunstverbranding plaats omdat die schilderijen als Entartete Kunst beschouwd werd. Wie waren de kunstenaars wiens werken als Entartete Kunst beschouwd werden.


3. Vrijheidsdrang
Na de Tweede Wereldoorlog heerste er een enorme vrijheidsdrang. Tevens wil men uiting geven aan wat de Tweede wereldoorlog teweeg heeft gebracht en door middel van kunstuitingen een boodschap uitdragen. In dit college bekijken we onder andere de materieschilderkunst van Jean Dubuffet en van de Nederlandse kunstenaar Bram Bogart. Deze laatste trok op jonge leeftijd naar Parijs en maakte er kennis met de materieschilderkunst. Hij werd daardoor de grondlegger van de informele kunst in Nederland.

4. Vertegenwoordigers Cobra, Abstraction Lyrique en Art Brut
Kunstenaars als Asger Jorn en Hans Hartung komen aan de orde.

5. Abstract Expressionisme

De cursus wordt afgesloten met de ontwikkeling van het Abstract Expressionsime en daarnaast wordt aangetoond dat de rol van Parijs langzamerhand wordt overgenomen door New York.

Aanbevolen: E.H. Gombrich, Eeuwige Schoonheid, een inleiding in de kunstgeschiedenis. ISBN 90 228 4005 0

02-02-2013 t/m 11-03-2013 : HOVO Alkmaar

Van Barok tot en met Moderne Kunst

In deze cursus krijgt u een overzicht van de kunstgeschiedenis van de Barok tot en met stromingen in de 20e eeuw.

In de Barok komt het accent vooral te liggen op de Gouden Eeuw met zijn talrijke genres, zoals portretten, prenten ter lering en vermaak, bloemstillevens, en dierentaferelen, gevolgd door de Rococo waarbij we ook aandacht besteden aan de geneugten van het leven en ondeugende taferelen.

In de 19e eeuw veranderde veel door de Industriële Revolutie en de opkomst van het nationaal bewustzijn. De kunstenaars trokken de natuur in en wilden de eigen tijd weergeven. Dit leidde tot het ontstaan van het realisme en impressionisme. Aan het einde van deze eeuw werd de basis gelegd voor stromingen in de twintigste eeuw. Meesters als Van Gogh, Gauguin en Cezanne waren op zoek naar nieuwe vormen in de kunst.

Lijn, vorm en kleur zullen zich ontwikkelen tot autonome beeldelementen, een inspiratiebron voor de Expressionisten in Duitsland, Frankrijk en andere landen. De twintigste eeuw is een tijdperk van experiment. Stromingen volgen elkaar op.

De cursus geeft inzicht in de hoogtepunten van verschillende perioden en laat verschillende invloeden zien door de eeuwen heen. Zo zijn bijvoorbeeld klassieke bouwwerken niet alleen een inspiratiebron voor de Renaissance, maar ook voor de Barok. Na de ontdekking van Pompeii en Herculaneum in de 18e eeuw kwamen de Romeinse resten weer in de belangstelling. Men maakte een Grand Tour om de oudheden te bewonderen.

Ook zal de strijd van de schilders van de tekenkunst en de schilders van kleur in verschillende tijden ter sprake komen. Kortom: allerlei disciplines komen aan de orde. De kunstwerken zullen geplaatst worden
tegen maatschappelijke achtergronden.

Aanbevolen: E.H. Gombrich,  Eeuwige Schoonheid, een inleiding in de kunstgeschiedenis. ISBN 90 228 4005 0

25-01-2013 t/m 15-03-2013 : HOVO Overijssel; locatie Zwolle

CURSUS ARCHIEF 2012

In deze cursus wordt een overzicht gegeven van kunst na de tweede wereldoorlog. Verschillende disciplines zullen aan bod komen, architectuur, schilderkunst, beeldhouwkunst.
Na de tweede wereldoorlog heerste er een enorme chaos. Er waren veel verwoestingen geweest, velen waren dakloos, velen waren ver van hun woonplaats verwijderd.
In de periode van wederopbouw werd de prioriteit aan de woningbouw gegeven. Er was een enorme bouwproductie. We beginnen in deze cursus dan ook met de architectuur.


Het programma ziet er als volgt uit:

College 1: Architectuur en stedenbouwkundige ontwikkelingen
We bekijken de architectuur en de stedenbouwkundige ontwikkeling. Le Corbusier heeft zich onder andere beziggehouden met het ontwerp voor een moderne stad. Hij wilde graag woon- en leefgemeenschappen opzetten. Ook in Nederlands kwamen er nieuwe woonsteden met kolossale flats waartussen groenvoorzieningen en speelvoorzieningen (de Bijlmer). In de jaren zestig kon, door de welvaart, het wonen in kleine gemeenten worden gestimuleerd.

College 2: De Cobra
De leden van de Cobra zochten hun inspiratie in kinder-tekeningen en de cultuur van de primitieven. De leden, onder andere Karel Appel, wilden kunst een plek geven in de samenleving. Juist door de chaos in de maatschappij direct na de oorlog streefden zij een idealistisch doel na om de maatschappij te veranderen en mooier te maken door middel van kunst.

College 3: Abstract Expressionisme
Tot de tweede wereldoorlog was Parijs het belangrijkste culturele centrum. Ook Berlijn en München waren belangrijke culturele centra geworden. Na de oorlog werd New York het belangrijkste centrum. Hier zou het Abstract Expressionisme ontstaan. We onderscheiden twee groepen namelijk de actionpainting van onder andere Willem de Kooning en Jackson Pollock en de colourfieldpainting van Marc Rothko en Barnett Newman.
Als reactie hierop zien we dat het intuïtieve plaats gaat maken voor het rationele aspect. Kleur wordt geheel zelfstandig met als resultaat geometrische abstractie zoals Hard Edge van Elsworth Kelly.

College 4: Pop Art
Pop Art ontstond in Engeland en daarna in Amerika. We zien het resultaat van alles wat in grote overvloed aanwezig is zoals consumptie artikelen. Pop Art viel goed bij het publiek. Kunst was een directe vorm van uiting zonder een boodschap uit te dragen. Men toont het alledaagse leven zoals consumptie artikelen, stripverhalen en films Claes Oldenburg haalde zijn onderwerpen uit de Amerikaanse eetcultuur en gaf die vervreemdend weer door de producten enorm groot weer te geven.

College 5: Nouveau Realisme, Minimal Art, Op Art
In deze les bekijken we verschillende stromingen. In de jaren zestig was er in Frankrijk een groep kunstenaars die zich Nouveaux Realistes noemden. Dit waren onder andere Spoerri en Tinquely. Zij vonden Pop Art te oppervlakkig en wilden een intellectuele boodschap uitdragen met hun kunstwerken.
In de jaren zestig ontstond ook de Op Art. Elementen van het futurisme, constructivisme en het Bauhaus lagen ten grondslag. Door middel van geometrische patronen wordt door het oog van de toeschouwer een beweging waargenomen. Het ging om het concept. Ook Minimal Art ontstond in die tijd. Het ging om de vorm en het waarnemen ervan. Het kunstwerk bestaat vooral uit eenvoudige geometrische vormen, die herhaald worden zoals we dat zien in het werk van Donald Judd.

College 6: De Nieuwe Wilden
De kunstuitingen van de jaren zestig en zeventig hebben het terrein van de beeldende kunst vergroot. Alle materialen werden gebruikt, ook tv. De video bijvoorbeeld was een geschikt medium om happenings vast te leggen.
Eind jaren zeventig zijn ontwikkelingen te bespeuren die gekenmerkt worden door figuratie en een expressieve penseeltoets. De kunstenaar gebruikt motieven van voor 1960. De groep wordt De Nieuwe Wilden genoemd. Deze benaming verwijst naar de naam van Les Fauves, de Wilden, uit het begin van de twintigste eeuw.

College 7: Excursie Stedelijk Museum Amsterdam
Ter afsluiting van de cursus "Meesters der moderne kunst na WO II" zullen wij een excursie door het Stedelijk Museum te Amsterdam maken.
Deze datum van deze excursie wordt in overleg met de cursisten vastgelegd.


15-10-2012 t/m 26-11-2012 : HOVO Alkmaar

In deze cursus staan vier bijzondere vrouwen centraal:

CAMILLE CLAUDEL (1864-1943)
......heeft een grote rol gespeeld in het atelier van Rodin en had een groot aandeel in veel van zijn projecten.
Zij had haar eigen atelier en maakte portretbusten en beeldengroepen onder ander Sakountala, gebaseerd op een hindoelegende. Ook maakte zij La Valse, gebaseerd op muziek van Debussy.
Zij vond dat Rodin haar gebruikte voor haar eigen doel en langzamerhand isoleerde zij zich. Zij werd opgenomen in een psychiatrische inrichting .

TAMARA DE LEMPICKA (1898-1980)
.....groeide op in Zwitserland. Haar leven is verbonden met haar werk. “Elk schilderij is een zelfportret van mij “, zei ze. Ze bracht een bezoek aan Italië.
In 1939 vestigde zij zich in New York. Hier maakte ze vooral abstracte schilderijen. Eind jaren vijftig schilderde ze weer figuratief.

FRIDA KAHLO (1907-19540)
..... begon te schilderen toen ze ziek was. Trauma’s in haar leven hebben haar gevormd. Ze werd gestimuleerd door haar man Diego Rivera. Picasso en Kandinsky hadden grote bewondering voor haar. Zij schilderde om haar pijn en eenzaamheid te overmeesteren.

CHARLOTTE SALOMON (1917-1943)
.....werd in Berlijn geboren, Hier bezocht ze de kunstacademie.
In 1939 vluchtte ze naar Zuid Frankrijk. Ze schilderde om te overleven . Acht honderd schilderijen zijn het resultaat. “Bewaar dit goed, het is mijn leven “.


10-10-2012 t/m 17-11-2012 : Volksuniversiteit Utrecht

Van Oudheid tot en met Renaissance

In deze cursus krijgt u een overzicht van de kunstgeschiedenis van de Oudheid tot en met de Renaissance. We beginnen bij de Grieken, Etrusken en Romeinen, de vroeg christelijke kunst en haar symboliek in de catacomben. Pas na het Edict van Milaan in 312 konden christenen in het openbaar hun godsdienst belijden. Hierdoor ontstonden kerken en kloosters, die het begin vormden van de middeleeuwse samenleving.

Tijdens een visuele pelgrimstocht maakt u kennis met prachtige middeleeuwse bouwwerken, manuscripten, beeldhouwwerken en schilderkunst. Vervolgens behandelen we de Renaissance vanaf het ontstaan tot de laatste fase van het Maniërisme, waarin werd afgeweken van de regels en de normen van de Renaissance.

 We bekijken de fresco’s van Giotto en de volgende generatie kunstenaars zoals Botticelli, Michelangelo, Leonardo da Vinci. Niet alleen Italiaanse meesters komen aan bod, maar ook de Nederlandse werken.

De cursus geeft inzicht in de hoogtepunten van verschillende perioden en laat verschillende invloeden zien door de eeuwen heen. Zo zijn bijvoorbeeld klassieke bouwwerken niet alleen een inspiratiebron voor de Renaissance, maar ook voor de Barok. Na de ontdekking van Pompeii en Herculaneum in de 18e eeuw kwamen de Romeinse resten weer in de belangstelling. Men maakte een Grand Tour om de oudheden te bewonderen.

Ook zal de strijd van de schilders van de tekenkunst en de schilders van kleur in verschillende tijden ter sprake komen. Kortom: allerlei disciplines komen aan de orde. De kunstwerken zullen geplaatst worden tegen maatschappelijke achtergronden.

Aanbevolen: E.H. Gombrich;  Eeuwige Schoonheid, een inleiding in de kunstgeschiedenis;  ISBN 90 228 4005 0

Nota bene: Er komt een tweede opvolgend deel van deze cursus. De schoonheid van kunst II 


12-10-2012 t/m 30-11-2012 : HOVO Overijssel; locatie Zwolle

In deze cursus wordt een overzicht gegeven van de Oudheid tot de stromingen in de twintigste Eeuw.
We beginnen met de Klassieke Oudheid en maken vervolgens kennis met de Vroeg Christelijke cultuur. We bekijken de Middeleeuwen, Renaissance, de Barok, de 18e , 19e eeuw en maken kennis met de meesters der moderne kunst

Deze cursus bestaat uit 6 lessen op de woensdagavond en 1 les op zaterdag in het Centraal Museum te Utrecht.


21-03-2012 t/m 05-12-2012 : Volksuniversiteit Culemborg

Art Nouveau komt niet uit het niets. De beweging van vernieuwing kwam voort uit het verzet tegen de fabrieksmatige productie. Net als bij de Industriële Revolutie was Engeland ook nu de bakermat van het verzet dat daartegen was. Vooral de denkbeelden van William Morris maakten veel indruk. Hij legde een relatie tussen kunst en maatschappelijke ontwikkelingen en zag de kunst van de Middeleeuwen als het grote ideaal.

Ook de stedenbouwkundige ontwikkelingen in de tweede helft van de negentiende eeuw vormden grote inspiratiebronnen.

De cursus gaat in op het ontstaan en de ontwikkeling van de Art Nouveau en de belangrijkste uitingen ervan hier en elders in de wereld. Ook gaan we in op de invloed van Japan en andere inspiratiebronnen. Beeldhouwers, juweliers, architecten . Typografen en kunstenaars waren op zoek naar nieuwe wegen. Zo ontstond een ware gemeenschapskunst.


14-03-2012 t/m 25-04-2012 : Hogeschool Utrecht; locatie Amersfoort

Toen de nazi's aan de macht kwamen, bonden zij vrijwel direct de strijd aan tegen het Expressionisme. In 1937 werd de tentoonstelling Entartete Kunst georganiseerd. Deze expositie moest duidelijk maken hoe gruwelijk de cultuur de laatste jaren ontaard was. De expositie werd echter een groot succes. In 1938 kwam er een nieuwe wet in Duitsland die het in beslag nemen van entartete ( ontaarde) kunst regelde zonder dat de bezitter of de kunstenaar een vergoeding kreeg. In 1939 werden in Berlijn meer dan 4000 kunstwerken in het openbaar verbrand. De lezingencyclus behandelt kunstenaars uit Duitsland, Frankrijk, Nederland en Vlaanderen. Welke inspiratiebronnen hadden zij ? Welke onderwerpen beeldden zij uit ? Hoe gingen zij te werk in deze roerige tijden van voor de Eerste Wereldoorlog, tijdens het Interbellum en de Tweede Wereldoorlog ?


04-02-2012 t/m 03-03-2012 : Volksuniversiteit Utrecht

LEZINGEN ARCHIEF 2011

RUBENS, VAN DIJCK en JORDAENS in de HERMITAGE.

In de Hermitage te Amsterdam is van 17 september 2011 tot en met 16 maart 2012 een indrukwekkende selectie uit de verzameling Vlaamse kunst van de Hermitage St. Petersburg te zien. Talrijke meesterwerken van de grote drie van de Antwerpse School: Peter Paul Rubens, Anthonie van Dyck en Jacob Jordaens. Veel van de werken zijn in de 18e eeuw verworven door Catharine de Grote. Oorspronkelijk hingen de werken in kloosters en kerken te Antwerpen en andere Europese steden. Veel aandacht krijgt Rubens (1577 - 1640), de belangrijkste schilder in de 17e eeuwse kunst van Vlaanderen. Hij was een fenomeen in zijn tijd.



28-11-2011 t/m 04-12-2011: Volksuniversiteit Culemborg

29-10-2011 t/m 05-11-2011 : Volksuniversiteit Utrecht

VAN GOGH, DALI en MONET in het MAURITSHUIS

Tot en met 11 december krijgt het Mauritshuis te Den Haag hoog bezoek. Ongeveer 12 schilderijen van schilders uit de periode 1875-1960 komen naar het museum. Ze zullen verspreid in het museum te zien zijn naast en tussen de oude meesters. De moderne meesters vormen paren met de oude meesters. Ze laten zien hoe schilders in verschillende tijden zich bezighielden met komposities,kleuren,licht. Hoe leg je de drukte van de stad vast, hoe schilder je de veren van een vogel, hoe verdeel je de voorstelling over het beeldvlak?


01-10-2011 t/m 08-10-2011 : Volksuniversiteit Utrecht

In deze cursus wordt ingegaan op exposities in: het van Gogh Museum (van Gogh in Antwerpen en Parijs), Mauritshuis te Den Haag (van Gogh, Dali en Monet te gast) en de Hermitage te Amsterdam (Rubens, Van Dijck en Jordaens)

het van Gogh Museum (van Gogh in Antwerpen en Parijs),
Over het verblijf van Van Gogh van eind 1885 tot begin 1888 in Antwerpen en Parijs. De expositie laat de meest cruciale momenten zien van de artistieke ontwikkeling van Van Gogh.

Mauritshuis te Den Haag (van Gogh, Dali en Monet te gast)
Tot en met 11 december krijgt het Mauritshuis te Den Haag hoog bezoek. Ongeveer 12 schilderijen van schilders uit de periode 1875-1960 komen naar het museum. Ze zullen verspreid in het museum te zien zijn naast en tussen de oude meesters. De moderne meesters vormen paren met de oude meesters. Ze laten zien hoe schilders in verschillende tijden zich bezighielden met composities ,kleuren,licht. Hoe leg je de drukte van de stad vast, hoe schilder je de veren van een vogel, hoe verdeel je de voorstelling over het beeldvlak?

en de Hermitage te Amsterdam (Rubens, Van Dijck en Jordaens)
Een indrukwekkende selectie uit de verzameling Vlaamse kunst van de Hermitage St. Petersburg. Talrijke meesterwerken van de grote drie van de Antwerpse School: Peter Paul Rubens, Anthonie van Dyck en Jacob Jordaens. Veel van de werken zijn in de 18e eeuw verworven door Catharine de Grote. Oorspronkelijk hingen de werken in kloosters en kerken te Antwerpen en andere Europese steden. Veel aandacht krijgt Rubens (1577 - 1640), de belangrijkste schilder in de 17e eeuwse kunst van Vlaanderen. Hij was een fenomeen in zijn tijd.


14-09-2011 t/m 16-11-2011 : Elysium; locatie Zeist

Elysium Cultuurproducten


drs. Lisette le Blanc
Goeree 134
3524 ZZ Utrecht