In de voetsporen van de Impressionisten

van 14 mei tot en met 20 mei 2019

met vriendelijke dank aan Ien Heldoorn voor dit mooie reisverslag.
copyright van deze foto's ligt natuurlijk bij Ien Heldoorn (© 2019 Ien Heldoorn) en mogen alleen met toestemming worden gebruikt. 

Wat wist ik nou van het leven van Vincent van Gogh? En van het leven van Berthe Morisot? Of van Claude Monet dan wel van Pierre-Auguste Renoir? Vóórdat ik reisde ‘In de voetsporen van de impressionisten’? Om maar vier van mijn favoriete impressionisten van deze vakantie te noemen? Het antwoord is : "Weinig of niets.". Dat is veranderd ná deze vakantie! Onderstaand vind je enkele van mijn impressies. 

De voetsporen van Vincent van Gogh (1853 – 1890) pakten we op in Etten Leur, in de Van Gogh kerk aan de markt. Vader Van Gogh was daar dominee tussen 1875 en 1882. De enthousiaste gids vertelde aan de hand van de glas-in-lood-ramen en van de tableaus over het leven van Vincent van Gogh. Vincent startte in 1872 een levenslange briefwisseling met zijn jongere broer Theo. Daardoor weten we veel over zijn leven. Het was in Etten Leur dat hij besloot om kunstenaar te worden. Zo staat hij daar dan ook ingeschreven. 

© Ien Heldoorn
© Ien Heldoorn
© Ien Heldoorn

Onze ‘voetstappen’ vervolgden we in de Borinage, een arme mijnwerkersstreek. Vincent van Gogh woonde en werkte daar in bittere armoede en was depressief. Hij voelde de ontberingen van de mijnwerkers en leefde letterlijk tussen de arme mijnwerkers. Wij bezochten in Cuesmes een huis waar hij woonde, zagen zijn kamertje.

In dit huis maakten we kennis met de boeken, die hij bestudeerde en die grote invloed op hem hadden. Vincent van Gogh woonde ook in Wasmes. Ook daar liepen we in zijn kamertje met bed en tafel. Zijn raam zag uit op de mijn van Marcasse. Vincent schrijft aan zijn broer Theo, dat hij 6 uur lang beneden in deze mijn is geweest. Dit bezoek maakt diepe indruk op hem. Het was een van de oudste en gevaarlijkste mijnen van deze streek. Wij bleven boven en liepen rond over het terrein van de inmiddels vervallen mijn.

We vervolgden de voetstappen van Vincent van Gogh in Auvers-sur-Oise. Daar woonde en schilderde hij in 1890. Auvers lag dicht genoeg bij Parijs om zijn broer Theo te kunnen bezoeken. In Auvers woonde ook dokter Paul Gachet, een amateurschilder, die zijn gezondheid in de gaten kon houden. Deze raadde Vincent aan zich volledig op het schilderen te richten. In koortsachtig tempo werkte Vincent in de tuinen en korenvelden rond het dorp. Hij maakte bijna een schilderij per dag. Wij wandelden door het dorp, wij liepen letterlijk in de schilderijen van Van Gogh. Wij aten in auberge Ravoux waar Vincent ook verbleef. We liepen over de akkers, waar Vincent schilderde. Via de akkers kwamen we op het kerkhof van Auvers-sur-Oise en bezochten de graven van Vincent en Theo van Gogh. Het graf van Corneille is daar eveneens. Schilderijen van Vincent van Gogh zagen we ook in Musée d’Orsay en in Musée d’Orangerie.

© Ien Heldoorn
© Ien Heldoorn
© Ien Heldoorn

Daarna voerde onze reis ons richting Parijs. Wij verbleven in Saint Germain en Laye. We bezochten enkele musea. Ook was er tijd om bij de vijvers in de Tuillerieen te zitten. 

© Mobirise free gallery

Berthe Morisot (1841 – 1895) groeide op in de cultuur van de 19e eeuw. Zij leidde een ‘typisch vrouwenleven in een vrouwonvriende-lijke tijd’. Zij was de eerste vrouw die zich aansloot bij de groep impressionisten. Ondanks de protesten van familieleden en vrienden bleef zij streven naar erkenning van deze kunstvorm. Zij en haar zus Edma kregen les van oude meesters. Ook Berthe verbleef in Auvers-sur-Oise, waarzij ‘en plein-air’ schilderde. Zij raakte bevriend met Édouard Manet, die grote invloed had op haar ontwikkeling en stijl. En omgekeerd.

Claude Monet (1840 – 1926) schilderde vooral de landschappen uit de omgeving waar hij woonde, zoals in Argenteuil het veld met klaprozen en in Giverny scenes uit zijn beroemde tuin.  

© Mobirise free gallery


Als hij buiten schilderde, probeerde hij in zijn werk ‘het moment’ te vangen. Hij schilderde hetzelfde onderwerp keer op keer, steeds met ander weer en op een ander moment van de dag. Hij werkte dikwijls tegelijkertijd aan verscheidene schilderijen uit een serie, omdat het licht van de dag steeds veranderde. Zijn schilderij ‘Impression, soleil levant’ uit 1872 werd oorspronkelijk geridiculiseerd door de kunst-kritiek en door het publiek. Deze impressie van een zons-opgang maakte, dat de impressionisten, een groep jonge kunstenaars die zich losmaakte van het door de academie gepropageerde ideaal, hun naam kregen. Hij had iets speciaals met water: de lichtschitteringen op het water, de pracht van de natuur en de wisselende seizoenen inspireerden hem. Wij zagen schilderijen van Claude Monet in Musée Marmottan Monet, Musée d’Orangerie en in Musée d’Orsay.  

Pierre-Auguste Renoir (1841 – 1919) werkte al op zijn twaalfde als leerling-schilder en maakte decoraties op porselein. In zijn volgende baan als schilder van waaiers, wapens en gordijnen was hij bijzonder productief.

Met kunstenaars als Monet, Bazille en Sisley schilderde hij ‘en plein-air’. De jonge kunstenaars namen hun schildersezels mee naar de bossen van Fontainebleau en werkten in de buitenlucht. Een van de belangrijkste elementen in zijn werk is het licht. Hij mengde zijn kleuren niet op het palet, maar bracht de toetsen naast en over elkaar aan op het doek. Deze manier van schilderen werd algemeen nagevolgd door zijn tijdgenoten, de impressionisten.
Hij schilderde zijn vrienden in het mondaine restaurant La Fournaise te Chatou. Dit was een populaire ontmoetingsplaats. Chatou kon in twintig minuten per trein worden bereikt.Renoir kwam er regelmatig, maar kon het eigenlijk niet betalen. In zijn leven vervaardigde hij 4019 schilderijen, 105 aquarellen en 530 tekeningen, waarvan 148 pasteltekeningen. Hij ligt begraven in Essoyes. Een plaatsje, dat wij ook bezochten.

© Ien Heldoorn
© Ien Heldoorn
© Ien Heldoorn

We bezochten Maison Van Gogh en het atelier van Daubigny. We waren in Barbizon, we bezochten Auberge Ganne en Atelier J.F. Millet. We zagen de bossen van Fontaine-bleau. We liepen langs de Seine, waar onder anderen Turner en De Vlaminck schilderden. We bezochten Grez-sur-Loing, waar ook Karin en Carl Larsson hun schilderijen maakten. We ‘deden’ de Sisley-route langs de Seine, waren op de plekken waar hij schilderde, we zagen de herberg die hij schilderde toen de Seine was overgelopen. We zagen waar Pissaro had geschilderd, we lunchten in Restaurant Fournaise, waar Renoir schilderde, we liepen rond op het Ile des impressionistes in Chatou en waren in Bougival en Essoyes. En we bezochten Musée Rodin.

Kortom, een heel mooie reis waar we veel schoonheid zagen en (letterlijk) in de voetsporen van de impressionisten liepen!  

Ien Heldoorn, juni 2029

© 2021 Elysium Cultuurproducten  
All Rights Reserved 
privacy statement  |  disclaimer | 27-06-2022