Laatste nieuws:

DAGPROGRAMMA : Zuid Duitsland, een bijzondere kunstervaring

dinsdag 28 augustus 2012 t/m zondag 2 september 2012

reisgegevens  }}}}

Dag 1: Utrecht - Wurzburg

dinsdag 28 augustus 2012

Om 8.00 vertrek vanaf het Jaarbeursplein in Utrecht.We reizen naar Frankfurt am Main waar we een bezoek brengen aan het Städel Museum met een belangrijke collectie Duitse meesters uit de 16de eeuw (Altdorfer, Hans Baldung Grien, Hans Holbein de Oude) en Vlaamse en Nederlandse primitieven (Rogier van der Weyden, Hans Memling, Jan van Eyck, Jeroen Bosch en Breugel). We zien hier ook belangrijk werk van de Italiaanse School (Fra Angelico, Botticelli, Tintoretto en Veronese) en schilderijen uit de Nederlandse 17de eeuw (o.a. Rembrandt).

In Würzburg maken we een wandeling door de sfeervolle oude binnenstad en brengen onder andere een bezoek aan de Mariënkapelle, een gotische hallenkerk met aan de noordzijde de beroemde voorstelling van de annunciatie waarbij Jezus door God de Vader in het oor van Maria wordt geblazen. We overnachten in Würzburg en reizen de volgende ochtend door naar Bamberg.

Dag 2:   Würzburg – Bamberg - München

In Bamberg gaat de aandacht vooral uit naar het kathedraalcomplex. De kerk bewaart een groot aantal belangrijke voorbeelden van Duitse Romaanse en Gotische beeldhouwkunst.
In Nürnberg brengen we een uitgebreid bezoek aan het vermaarde Germanisches Nationalmuseum. We zien belangrijk werk onder anderen van Dürer, Hans Baldung Grien, Holbein, Granach, Tilman Riemenschneider en Veit Stoss. Tijdens onze wandeling door de oude stad brengen we ook een bezoek aan de St. Sebalduskirche met talrijke 15de en 16de-eeuwse kunstwerken. We reizen door naar ons hotel in de omgeving van München, alwaar we drie nachten verblijven.

Dag 3 en 4: München

We hebben twee volle dagen de tijd om München, een van de belangrijkste kunststeden van Duitsland, uitgebreid te bekijken. Hoogtepunt vormen de verschillende rondleidingen in de vermaarde Alte Pinakothek. Het lijkt wel of alle belangrijke schilders en kunststromingen hier een onderdak hebben gevonden. Een aantal kunstenaars waar we zeker bij stil zullen staan zijn Vlaamse Primitieven als Rogier van der Weyden (altaarstuk van de drie koningen), Hans Memling (de zeven vreugden van Maria), Bouts, Pieter Breugel de Oude en Duitse kunstenaars als Matthias Grünewald, Dürer (vier apostelen), Altdorfer (de slag van Alexander bij Issus), Lucas Granach de Oude (Lucretia).

Ook de Italiaanse kunst is buitengewoon goed vertegenwoordigd met schilderijen van onder andere Fra Filippo Lippi, Perugino, Botticelli, Veronese, Tintoretto, Raphael, Titiaan en Leonarde da Vinci. We zien belangrijk werk van Nederlandse en Vlaamse 17de-eeuwse kunstenaars: Rembrandt, Rubens, Ruisdael, Jan van Goyen, Frans Hals, Jordaens en Van Dyck. We brengen tweemaal (!) een uitgebreid bezoek aan dit museum.

Ondanks het feit dat we twee dagen in München verblijven moeten we een keuze maken uit de vele musea. Natuurlijk bezoeken we de Glypothek met de vermaarde verzameling Griekse en Romeinse beeldhouwwerken en het Bayerisches Nationalmuseum waar onze aandacht vooral zal uitgaan naar een aantal altaarstukken én naar de bijzondere verzameling, vaak heel erg grote, kerststallen, die hier op een schitterende manier worden getoond. Tijdens onze wandelingen door de stad zullen we een aantal kerken bezoeken (Frauenkirche en Peterskirche) en zien we de belangrijkste gebouwen van de stad. Zaterdagmiddag kunt u zelf wat rondwandelen in de stad waar het leuk winkelen is of, wanneer u nog niet genoeg musea heeft bezocht, op eigen gelegenheid een bezoek brengen aan de Neue Pinakothek met belangrijk werk van 18de- en 19de-eeuwse Duitse kunstenaars en kunststromingen. (o.a. C.D. Friedrich, M. Liebermann, G. Klimt, Art Nouveau en Jugendstil) en de verzameling van 18de- en 19de-eeuwse kunstenaars, o.a. Corot, Courbet, Manet, Monet, Cézanne en Gauguin en van Gogh.

Dag 5:   München – Ottobeuren - Heidelberg

We verlaten München en gaan op weg naar Ottobeuren. Om de kunst van de Barok kunnen we in Duitsland vaak niet heen. Wanneer we toch iets van de overdadige variant van de kunststijl, die toch al niet afkerig was van versiering, bekijken, moeten we het meteen ook maar goed doen! In Ottobeuren verrijst een imposant kloostercomplex op de plaats waar in het jaar 754 een bescheiden klooster van de benedictijner orde werd gesticht. Vele branden legden de kloostergebouwen in de as waaruit, steeds een grotere abdij herrees. Het huidige klooster dateert grotendeels uit de 18de eeuw. De afmetingen van de abdij overtreffen ieders verwachtingen. Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van het reusachtige complex vormt de fraaie barokke basiliek. Voor de bouw van deze kerk werden de meest vooraanstaande architecten en kunstenaars uit Duitsland en Italië aangetrok-ken.

De kerk behoort daarom tot de belangrijkste barokgebouwen ter wereld. Ook de kloostergebouwen zijn een bezoek waard. Het complex omvat vier binnenhoven met kruisgangen en arcaden. In een van de gangen bekijken we de collectie schilderijen met vaak een opmerkelijke christelijke symboliek.

We reizen door naar ons hotel in/nabij Heidelberg voor diner en overnachting.

Dag 6:    Heidelberg - Utrecht

Tijdens de wandeling door de oude universiteitstad Heidelberg, brengen we onder andere een bezoek aan het imposante kasteel en aan het Kurpfälzisches Museum met onder andere een belangrijk altaarstuk van Tilman Riemenschneider en belangrijke overblijfselen van een in de buurt gevonden Mythrastempel. We verwachten in het begin van de avond in Utrecht aan te komen.

( Wijzigingen in het programma zijn voorbehouden.)