|
|
|
|
|
met vriendelijke dank aan Henriëtte en Ad
Versprille voor dit
mooie reisverslag. |
|
copyright van deze foto's ligt
natuurlijk bij Henriëtte en Ad Versprille(© 2019 Henriëtte & Ad
Versprille) |
|
en mogen alleen met toestemming
worden gebruikt. |
|
|
|
Schotland |
|
van 27 augustus 2019 tot en met 1
september 2019 |
|
|
|
|
|
Op dinsdag 27 augustus vertrokken
wij per vlucht met de niet-zo-stipte Easy Jet naar
Glasgow. Daar stond een busje voor ons dertienen,
inclusief onze reisleidster Lisette le Blanc, klaar. |
|
|
Eerste bestemming werd een van de
hoogtepunten van de reis: de kerk bij Queens Crossing,
gebouwd onder leiding van Charles Hennie Mackintosh
(1868 – 1928). Mackintosh was een architect van
bijzonder allure, die niet alleen gebouwen ontwierp,
maar zich ook toelegde op het interieur ervan in de vorm
van decoratieve elementen en meubels.
De bijgaande foto van de
Queens Cross kerk, het interieur, zegt meer dan een
uitvoerige beschrijving: |
|
|
|
|
Queen Cross Kerk
van Makcintosh |
|
John Lavery, Anna
Povlova, 1910 |
|
|
|
Vervolgens
reden we naar Castle Douglas om van de
avondmaaltijd en een goede nachtrust te genieten
in een rustig, landelijk gelegen hotel. |
|
De
volgende ochtend vervolgden wij onze reis naar
Kirkcudbright (spreek uit koekoebrie, met de
klemtoon op de middelste syllabe), het dorp waar
de Glasgow-boys aan het eind van de 19e en begin
van de 20e eeuw woonden en werkten. Hier
bezochten we Broughton House and Garden, het
vroegere woonhuis van Hornel, een van de 23
Glasgow-boys. Deze groep schilders werd
geïnspireerd door de kunst van onder andere
Courbet. Hornel heeft samen met zijn vriend en
collega Henry ongeveer anderhalf jaar in Japan
doorgebracht. Daarvan zijn de invloeden op hun
beider werk onmiskenbaar. Vooral Hornel heeft
veel Japanse motieven in zijn schilderijen
verwerkt. Niet alleen het huis en interieur,
maar zeker ook de Japanse tuin zijn een bezoek
meer dan waard! |
|
|
|
|
Edward A Hornel : |
James Guthrie |
James Patterson, |
Street scene Tokyo, 1894 |
Old
Willie, 1886 |
The
last Turning, Winter 1886 |
|
|
In
het Broughton House vertelde onze vriendelijke
gids dat in Kircudbright pas een nieuw museum
was geopend ter ere van de Glasgow-boys. De
geplande wandeling door het dorp (in de regen…)
werd prompt vervangen voor een bezoek aan dit
museum, te meer omdat er een tentoonstelling van
een van die Glasgow-boys liep: Charles
Oppenheimer, een enorme bof voor ons! Een
drietal foto’s getuigt van zijn schilderkunst. |
|
|
|
|
Charles Oppenheimer |
Charles Oppenheimer,
|
Charles
Oppenheimer, |
Haven van Kirkcudbright, 1935 |
Kirkcudbright in de Winter, 1944 |
The
Old Light House, 1930
|
|
|
|
|
|
In
de namiddag reden we terug naar Glasgow. De rit duurde
zo’n twee uur, maar was zeker niet saai, want, evenals
op de heenreis, toonde het landschap ons veel fraais van
Schotland; misschien niet zo mooi als de noordelijker
gelegen ‘Highlands’, maar niettemin de moeite waard. |
|
|
|
‘s Anderdaags startten we de dag met een bezoek aan een
ander hoogtepunt van de reis: de Kelvingrove Art Gallery
& Museum, waar een zaal speciaal aan de Glasgow Boys is
gewijd. Als je er in komt, loop je tegen het schilderij
Anna Pavlova van John Lavery aan dat hierboven is
weergegeven. Prachtige doeken van ons inmiddels bekende
namen met een uitgebreide rondleiding van Lisette. Het
museum bevat ook een zaal met louter Nederlandse
schilders uit de Gouden Eeuw. Hier hangen naast enkele
Rembrandts ook Jan van Goyen, Jacob van Ruysdael, Jan
Steen, Van Saenredam en nog vele anderen uit de
zeventiende eeuw en later. Het waren er te veel om op te
noemen, laat staan deze allemaal grondig te bekijken.
Een museumbezoek heeft een paar uur nut, maar daarna
wordt het lastig concentreren. Daarom is het aan te
raden dit museum gespreid over enkele dagen te bezoeken. |
|
|
|
|
|
Rembrandt |
Jan van Goyen |
Jacob van
Ruysdael |
Man in
harnas, 1655 |
Hutten en
vissers, 1631 |
Gezicht op
Egmond, 1647-1652 |
|
|
|
Na het museumbezoek bracht het
busje ons naar het prachtige Mackintosh House, een
sectie van het Huntarian Museum, op het terrein van de
Universiteit van Glasgow. Hier heeft men het huis van
Macintosh en zijn vrouw Margaret McDonald nauwkeurig
nagebouwd en ingericht. Het origineel was in 1960
afgebroken. |
|
|
|
Na dit bezoek stond onze trouwe chauffeur weer klaar om
ons naar de door Mackintosh voor zijn patrones miss
Cranston ontworpen ‘The Willow Tearooms’ te brengen. De
tearooms openden al in 1903 hun deuren, maar hebben van
2014 tot 2018 een grondige renovatie ondergaan. Hier
konden wij in een prachtige ambiance genieten van een
lekkere high tea. Wij kregen bovendien een workshop
aangeboden, waarbij wij met sjablonen onze eigen
Mackintosh-decoratie konden creëren. Hierna was het een
kort wandelingetje naar ons hotel. |
|
|
De volgende
morgen bezochten we eerst de Glasgow Cathedral,
een van de weinige overgebleven middeleeuwse
kathedralen in Schotland.
Het is een
prachtig voorbeeld van een Gothische kathedraal.
<<<<<
Glasgow Cathedral |
|
|
|
|
Wij vervolgden onze reis naar het
‘House for an Art Lover’, een prijswinnende ontwerp van
Mackintosh en zijn vrouw uit 1901. Het huis is pas
decennia later, na hun dood, gebouwd op initiatief van
de engineer Graham Roxburg, bewonderaar van Mackintosh.
Na jaren detectivewerk om de papieren schetsen van dit
huis geschikt te maken tot bouwtekeningen voor
uitvoering, openden de deuren in 1990. Superlatieven
schieten te kort voor een afdoende beschrijving; een
bezoek is zeker een aanrader. Het huis is schitterend,
maar vergeet ook de tuin niet; die stond eind augustus
nog volop in bloei. |
|
|
|
|
|
|
|
Macintosh. The
house for |
an art lover,
gebouwd 1996 |
De piano in
de muziekkamer van het huis |
Versiering
in het huis |
Versiering
in het huis |
|
|
|
|
Na zo’n bezoek is een busreis van
dik een uur naar Edinburgh zo om. Mooie herinneringen en
uitheemse landschappen vormen de wisselende beelden van
je gedachtegang. Na aankomst en installatie in het hotel
was het tijd voor een stief wandelingetje naar een echte
Schotse pub om ook die cultuur te proeven. |
|
|
|
Met de tram reden we de volgende
ochtend naar de National Gallery of Scotland, waar
Lisette ons eerst rondleidde langs enkele meesterwerken
van onder anderen Botticelli, Raphael, Titiaan en El
Greco. Wij kregen tekst en uitleg bij een aantal
topstukken. Wie haar lessen kent, weet dat de
beschrijvingen van de schilderijen bloemrijk en
ongedwongen zijn. Vervolgens zwierven we ‘vrij’ door het
museum. Er is ook een relatief kleine verzameling
schilderijen uit 19e eeuw te zien, maar daarvoor ga je
niet primair naar dit museum. |
|
|
|
|
|
Raphael |
Botticelli, The
Virgin |
El Greco |
Bridgewater
Madonna, ca. 1505 |
adoring Christ,
ca. 1490 |
Christ, ca.
1590 |
|
|
|
Buiten het museum werd men vergast
op volksmuziek door een driemansband, waarvan één
muzikant gestoken was in kilt met toebehoren. Groot was
de aandacht. De muziek was uitstekend (misschien het
beste te omschrijven als ‘doedelzak-pop’) en het elan
van het publiek niet minder. |
|
|
|
We togen vervolgens naar de ‘oude’
stad een paar honderd meter verder én hoger. In de St.
Giles Cathedral woonden we, geheel onverwacht, het
gezang van een koor uit San Diego (VS) bij. Dat was iets
te theatraal voor ons, nuchtere Nederlanders. De kapel
van deze kathedraal, met zijn vele houtsnijwerk, bleek
van een adembenemende schoonheid. Hier werd ons bezoek
ten volle beloond.
’t Was de moeite waard naar die oude stad te klimmen,
zelfs voor de oudjes van vijfentachtig en ouder.
Trouwens, de gehele reis was voor alle leeftijden goed
bij te benen, vooral ook omdat in bijna alle gevallen
goed vervoer geregeld was.
|
|
|
|
Op de laatste dag bezochten we per
taxi het Museum of Modern Art/Modern One, en ook daar
kregen wij een rondleiding van Lisette. De collectie is
te divers om in een paar zinnen te omschrijven; de
tentoongestelde kunstenaars variëren van Picasso, Braque
en Magritte tot Dubuffet, Dali en zelfs een enkele
Hirst. In het park rond het museum staan sculpturen van
Moore, Miro en Barbara Hepburn. |
|
|
|
Na dit bezoek konden wij de middag
vrij besteden, onder voorwaarde dat we om 17.00 weer
acte de présence bij het hotel zouden geven om
gezamenlijk naar het vliegveld te vertrekken. Onze
vlucht met Easy Jet was flink vertraagd, waardoor het
tot het laatste moment spannend bleef of sommigen onder
ons de laatste trein gingen halen. |
|
|
Deze kunstreis naar Schotland was
een groot succes voor alle deelnemers, vooral dankzij de
zorgzame en inspirerende begeleiding van mevrouw Lisette
le Blanc. Heel veel dank! |
|
|
Henriëtte en Ad Versprille |
|
Rotterdam en Amersfoort, oktober 2019 |
|
|
|
|
|
|