LLeuk:tste nieuws:

Lees ervaringen van een van onze deelnemers

aan de bijzondere reis naar Servië

 
Impressie Kunstreis Zwitserland van Yolande Turel met foto's van Gerda Beers-Fontijn.

   
  Impressie kunstreis Zwitserland - 13 tot en met 20 mei 2017
   
   
 

 
Wat te zeggen na zo’n prachtige reis met al die indrukwekkende en inspirerende kunst? En wat van die musea in Zwitserland, die zo mogelijk nog mooier zijn dan die in Duitsland?
 
Het is ondoenlijk om de reis van dag tot dag te beschrijven, het gaat er vooral om in het kort te belichten wat voor mij de hoogtepunten waren en wat mij het meest heeft geraakt.
 
   

We zagen in Ronchamp de kapel van licht, door Le Corbusier ontworpen en omschreven als ‘dialoog met de vier horizonten’, een plek hoog op een heuvel met glooiende hellingen en vergezichten, grenzend aan de Vogezen, de uitlopers van de Jura, de Saône en de poort van Belfort. Deze (pelgrims-)kapel lijkt op een gewijde plek te staan, het is er stil en imponerend, je voelt je open en vrij, het lijkt alsof de natuur, de kunst en de architectuur zich volledig met elkaar verbinden, een overgave aan elkaar die de zintuiglijke indrukken doet versterken. Een plek voor contemplatie, een plek ook om naar terug te keren.
 

 
 

In Villeneuve aan het schilderachtige en rustige deel van het meer van Genève brachten we een privébezoek aan Villa Dauphin, het woonhuis van Kokoschka.Hier woonde de kunstenaar de laatste 27 jaar van zijn leven. Hij kocht het perceel in 1951 omdat Zwitserland hem voor de toekomst de beste kansen leek te bieden. Als je het huis nadert, zie je allereerst een overdaad aan rozen in schitterende kleuren. Dat geeft een gevoel van welkom zijn en dat werd versterkt. Tijdens ons bezoek mochten we rondkijken in het huis, in de prachtige tuin, bij de grot en werden we verwend met koffie, thee en lekkernijen. De omgeving had voor mij iets magisch. Alhoewel Kokoschka al jaren daarvoor was gestorven, voelde je zijn geest rondwaren, nog versterkt door zijn werk, zoals een plaquette en het schilderij van de cellist Pablo Casals.

   
 
   
 

Alhoewel Paul Klee al jaren een van mijn favoriete schilders is en we het Zentrum Paul Klee in Bern bezochten, kies ik tot slot voor een beeldentuin. In Martigny is in de jaren ’70 de particuliere Fondation Pierre Gianadda ontstaan. Naast de prachtige collectie binnen, is er een werkelijk schitterende beeldentuin. Ook hier ervoer ik de lichtheid van de kunst, de scheidslijnen tussen vorm en opening, die tussen natuur en kunst die me voor even het gevoel gaven van tijdloosheid en eeuwigheid. Het lijkt alsof de tijd op dat moment niet meer bestaat en of de beelden, zoals die van Moore, Max Ernst en Miró een diepere laag in mij doen voelen, die raken aan gevoelens van schoonheid en geluk.

   
 
   
 

Een reis om vaak in gedachten opnieuw te beleven, met een groep fijne mensen, een reis die doet verlangen naar meer (kunst in Zwitserland).

   
 

 

 

Yolande Turel   / Met dank aan Gerda Beers-Fontijn voor de foto’s

   

 
 

 privacy statement   |    disclaimer   |   contact   |   sitemap