|
|
|
Sara de Swart |
over de 'Muze van de Tachtigers' |
|
|
Eind negentiende eeuw maakte Sara
Swart (1861-1951) als een van de weinige vrouwen deel
uit van de Beweging van Tachtig. |
|
Door de schrijver Jan Engelsman werd
zij ‘Muze der Tachtigers’ genoemd. Willem Kloos droeg
een sonnet aan haar op. Zij was bevriend schilders als
Hendrik Breitner (die een schitterend portret van haar
schilder-de) en Isaac Israëls, de schrijvers Lodewijk
van Deyssel en Herman Gorter en ook de componist Gustav
Mahler behoorde tot haar vriendenkring. Rond 1889 kreeg
zij in Parijs les van de Rodin. Daarna correspondeerde
zij veelvuldig met de Franse beeldhouwer. |
|
Sara de Swart, beeldhouwster en
kunstverzamelaar, was in haar tijd een beroemdheid. Toch
was ze al bijna een eeuw vergeten toen schrijver en
kunsthistoricus Jaap Versteegh een keer met zijn
bejaarde moeder over haar praatte, naar aanleiding van
een verhaal dat hij over haar gelezen had. Zijn moeder
antwoordde: „Die Sara de Swart, dat is een oudtante van
je.” |
|
Na het gesprek (Zijn moeder: „Er
liggen nog wel brieven van haar in de kast aan
grootvader Van Brakel, in een van die schoenendozen”)
ging hij op onderzoek uit. Dat onderzoek heeft geleid
tot een rigoureuze herontdekking en herwaardering van
haar werk en een tentoonstelling in de Kunsthal in
Rotterdam en het boek Fatale Kunst. Het boek vertelt het
verhaal van een vrouw die slachtoffer werd van haar
liefde voor de kunst. Lisette le Blanc zal de
tentoonstelling en het boek als uitgangspunt nemen van
haar lezing. |
|
Helikon |
datum |
|
zaterdag 17 maart 2018 |
tijd |
|
14.00
uur - 16.00 uur |
locatie |
|
Badhoevendorp |
|
|
Utrecht |
kosten |
|
|
opgave |
|
via de website
van
Helikon |
|
|
Stroomhuis
Neerijnen |
datum |
|
woensdag 20 juni 2018 |
tijd |
|
14.00
uur - 16.00 uur |
locatie |
|
Neerijnen |
|
|
|
kosten |
|
|
opgave |
|
via de website
van
Stroomhuis Neerijnen |
|
|
|
|